pátek 18. dubna 2014

Gayle Formanová - Jestli zůstanu

"Je to v pořádku. Jestli chceš odejít. Všichni chtějí, abys zůstala. Já to chci víc, než všechno, na čem mi kdy v životě záleželo. Ale to chci já, a chápu, že ty můžeš chtít něco jiného. A tak jsem ti jen chtěl říct, že jestli chceš odejít, rozumím ti. Jestli nás musíš opustit, je to v pořádku. Jestli chceš přestat bojovat, přestaň." 
- Miin děda, Jestli zůstanu, str. 139


Nemohla jsem si tuto knihu nechat ujít, když ji mělo knihkupectví BUX.cz ve slevě, a tak se ke mně dostala jako narozeninový dar. Tak dlouho jsem se na ni těšila, až si ke mně našla cestu. A to už jsem byla skoro rozhodnutá, že si ji přečtu v angličtině.

Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.



Originální název: If I Stay
Série: If I Stay
Autor: Gayle Gormanová
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Květa Palowská
Počet stran: 186
Rok a měsíc vydání: 2011/04
Žánr: drama, pro dívky, „duchařina“
Přibližná věková kategorie: 15+


Smutný příběh, u kterého vám možná ukápne slza
Abych řekla pravdu, bylo pro mě lehké, začíst se do tohoto příběhu. Lákadlem byl počet stran, kterých jsem si za celou dobu, co o této knize vím, nevšimla. Když jsem ji vybalila jako dárek k narozeninám z balícího papíru, byla jsem překvapená, jak je kniha útlá! Brala jsem ji jako takovou jednohubku, jak tomu ráda říkám, na jeden večer. Stránky mi utíkaly před nosem a já se nemohla od příběhu odtrhnout. 
Vše začíná tak hezky a pohodově. Jenže pak, když přijde to, o čem kniha doopravdy je, je to zvláštní, šokující a zajímavé. Četla jsem už hodně „duchařin“ a můžu říct, že tato se řadí mezi ty lepší. I přes to by se dal příběh hodně rozpracovat. Mně osobně vadily některé Miiny vzpomínky na minulost. Hlavně ty, které se týkaly Adama. Pojala bych je trochu jinak. Tak či tak mi nejednou málem ukápla slza. Příběh má opravdu něco do sebe.

Mia a její okolí
Mia je hlavní hrdinkou celého příběhu, který čteme jejíma očima, a který vypráví. A když říkám vypráví, tak tím myslím doopravdy vypráví. Nečekejte v příběhu moc dialogů, protože ty tam jsou opravdu jen výjimečně. I když já jsem jejich zastáncem a tvrdím, že oživují děj (tak tomu bylo i zde), tak mi dialogy tolik nechyběly, jak jsem si původně myslela.
Ale zpátky k ostatním postavám. Samozřejmě poznáváme Miiny svérázné rodiče, kteří vyrůstali v období punku a divokých hudebních let. Okamžitě jsem si je zamilovala! Na takové rodiče člověk jen tak nenarazí a to ani ve smyšlených příbězích. Pak je tu Miin mladší bráška Teddy, její přítel Adam a nejlepší kamarádka Kim. Později se v knize objevují i její další příbuzní – tety, strýčkové, sestřenice a bratranci, ale hlavně babička s dědou a dávní přátelé jejích rodičů – Henry a Willow.

Ach ta čeština…
Nad češtinou jsem se ze začátku vážně rozčilovala. A tím myslím opravdu hodně. To všechno především kvůli jednomu slovíčku, které mě vytočilo natolik, že jsem si pak jazyku začala všímat o něco víc. Na zájmeno v podobě „mne“ člověk moc zvyklý není, ale budiž, to mě nerušilo…  Ale DŽEZ?!! Jako vážně?!! Děsný! Opravdu jsem chvíli přemýšlela, co že to chce ten jeden lékař poslouchat! Tímhle jsem byla hodně pohoršená! Nehledě na to, že mě to rušilo při čtení. Vážně nemám ráda takovéhle otřesné počešťování. Jazzoví hudebníci v New Orleans rozhodně nehráli džez, ale JAZZ. Bože... No dobře, jdeme dál... 

Pocity, postřehy a doporučení
Až na počeštěná slova a krátký příběh, který by šel rozpracovat, nemám snad nic, co bych knize dál vytkla (možná jen tu českou obálku…). Mia na mě působila dobře. Je to taková obyčejná holka s jednou kamarádkou, rodinou, která je úžasná a s přítelem, který ji má rád. Skoro to zní jako klišé. Ale i přes to všechno se mi líbilo číst určitou hloubku tohoto příběhu.
Občas jsem zaháněla slzy, občas se zasmála, ale stále doufala, že konec bude hezký. Gayle se musí nechat, že má pro vyprávění talent. Někteří říkají, že se nemohli ztotožnit s hlavní postavou, ale s tím jsem problém neměla. Sama mám ráda hudbu – ne tu vážnou, ale to nevadí – takže mi kniha sedla. Hodně kapel jsem znala a věřte mi, že jsem chvíli i přestala číst, jen abych si nějakou zmíněnou písničku pustila (například Three Little Birds od Boba Marleyho J). Takové množství písni pro mě bylo jen jedním velkým plus.
Závěrem můžu tuto knihu s čistým svědomím doporučit všem, kterým se líbila třeba kniha Chvíle před koncem a podobné „duchařiny“, a těm, kteří mají rádi hlubší příběhy s trochou zamyšlení. Já jsem rozhodně nad míru spokojená a nejspíš se k ní časem vrátím. Třeba ve filmové podobě

If I Stay Movie
Nejspíš jste v posledních dnech zaznamenali, že se chystá v tomto roce filmová adaptace této knihy. V hlavních rolích si zahrají Chloë Grace Moretz (Mia), Jamie Blackley (Adam), Liana Liberato (Kim) nebo Jakob Davies (Teddy).
Jak to vidím já? No… Podle traileru bude film docela o hodně jiný, než kniha, ale snad ho nezkazí. J


If I Stay Gayle Forman Soundtrack


Hodnocení:
4 hvězdičky z pěti

Knihu si můžete koupit ZDE.

Stefanie G.



Anotace a upravená obálka: Bux.cz

6 komentářů:

  1. Moc hezká recenze. Povedla se ti. Možná si knihu někdy přečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Na čtení nezabere moc času, takže i když má člověk zrovna nějaké ty povinnosti, tak si u ní může trošku oddechnout :)

      Vymazat
  2. Ja ju práve čítam. Nechcela som, ale trailer na film ma zaujal a neodolala som :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se na ni moc těšila :D Hodně se nás teď rozjelo s recenzemi na tuto knihu :D

      Vymazat
  3. Pěkná recenze :). Knížku jsem zatím nečetla, ale rozhodně já se těším až se do ní pustím :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Určitě ji můžu jen doporučit! Takové oddechnutí na chvíli volna :)

      Vymazat