úterý 1. dubna 2014

Megan Miranda - Fracture (#1)

Není to tak dlouho, co jsem se začetla do Fracture, anglické knihy, které mě zaujala a na kterou jsem se těšila. Jelikož jsem mezitím četla recenzní výtisky z Fragmentu, na Fracture mi nezbývalo tolik času, takže recenzi přináším o dost později, než jsem měla v plánu, ale víte, jak se říká: "Pozdě, ale přece." Kniha Fracture byla vydaná roku 2012, má 262 stran a její autorkou je Megan Miranda. 


Eleven minutes passed before Delaney Maxwell was pulled from the icy waters of a Maine lake by her best friend Decker Phillips. By then her heart had stopped beating. Her brain had stopped working. She was dead. And yet she somehow defied medical precedent to come back seemingly fine. Everyone wants Delaney to be all right, but she knows she's far from normal. Pulled by strange sensations she can't control or explain, Delaney finds herself drawn to the dying. Is her altered brain now predicting death, or causing it?
Then Delaney meets Troy Varga, who recently emerged from a coma with similar abilities. At first she's reassured to find someone who understands the strangeness of her new existence, but Delaney soon discovers that Troy's motives aren't quite what she thought. Is their gift a miracle, a freak of nature-or something much more frightening?


Uběhlo jedenáct minut, než Delaney Maxwellovou vytáhl ze zamrzlých vod mainského jezera její nejlepší přítel Decker Phillips. Tou dobou už jí přestalo bít srdce. Její mozek přestal pracovat. Byla mrtvá. Přesto se nějak vzepřela lékařským precedentům a vrátila se zdánlivě v pořádku zpět. Všichni chtějí, aby Delaney byla opravdu v pořádku, ale ona ví, že je mnohem dál od normálu, než by si mohl kdokoliv myslet. Táhnou ji silné pocity, které nemůže ovládat nebo vysvětlit a Delaney si uvědomuje, že ji tento pocit táhne k umírání. Předpovídá teď snad její mozek smrt nebo ji způsobuje?
Pak Delaney potkává Troye Vargu, který se probudil z kómatu s podobnými schopnostmi. Zpočátku ji uklidní, že našla někoho, kdo rozumí zvláštnostem její nové existence, ale brzy zjistí, že Troyovy motivy nejsou úplně takové, jaké si myslela. Je jejich dar zázrak, hříčka přírody nebo něco mnohem děsivějšího?


Megan Miranda je vědkyní, která přešla na učitelství, pak na mámu v domácnosti a následně se stala spisovatelkou. Není tak nerozhodná, jak se může zdát a v současné době žije blízko městečka Charlotte v Severní Karolíně. Mimo psaní se věnuje pozici výchovného poradce.  




Linie děje

Po delší době mě ohromil naprosto originální příběh. Nejspíš je to tím, že je Megan původně vystudovaná vědkyně a tak se na příběh dívala trošku jinak. Ano, je to sice jakési sci-fi/fantasy, ale ne tak vzdálené od reality. Delaney Maxwellová je dívka, která zázračně přežila jedenáct minut v ledové vodě, než ji její nejlepší přítel Decker vytáhl. Mezi jeho zachraňováním a resuscitací už ale byla mrtvá. Když se probere po několika dnech z kómatu, zdá se, že vše v jejím mozku funguje tak, jak má, i když je značně poškozený. Delaney si však uvědomuje, že VŠE zdaleka v pořádku není. To záhadné pulzování, třesoucí se ruce a místa, kam ji to pokaždé v takovýchto situacích táhne, to je předzvěst, že se blíží něco špatného a někdo v její blízkosti zemře. Když se navíc objeví ten záhadný mladík, Troy Varga, který o ni jeví zájem a sám má podobné  tajemství jako ona, celý příběh to najednou komplikuje mnohem víc.

Postavy

Kromě Delaney se seznamujeme s Deckerem, jejím nejlepším přítelem, mezi nimiž to hned na první pohled jiskří. Pak je tu Carson, kterému se Delaney nejspíš líbí, a jeho sestra Janna, která jí pomáhá dohnat školu. Nesmím zapomenout ani na Tori, holku, která je až příliš blízká kamarádka s Deckerem. A pak je tu ten záhadný a všudepřítomný Troy. 
O postavy v tomto příběhu není nouze a plusovým bodem je, že se mezi nimi ani tolik neztrácíte.

Angličtina


Kniha není tak dlouhá a angličtina není nijak extrémně složitá. Jde především o slovní zásobu, ale i já si některá slovíčka musela vyhledat. Pokud jste středně pokročilí, nebudete mít problém :)

Moje pocity a názory


Příběh mě pohltil hned, jak jsem ho začala číst, začíná totiž Delaneyniným (zní to divně, já vím :D) propadnutím do jezera, a pak pozvolna čtete, jak se probírá, a co cítí. Hned na začátku nechybí ani napínavá část, a tak je to v celém příběhu. Napětí se střídá s poznáváním kamarádů, strachem, který Delaney má, zmatenými city, které chová k Deckerovi či s úžasem, který ji spojuje s Troyem. Ještě jsem na takový příběh nenarazila. Velkým plusem tohoto příběhu je, že si ho můžete přečíst samotný, nepotřebujete pokračování (pokud si tedy příběh nezamilujete tak jako já). Další díl má nést název Vengenance a má být pokračováním, které je z Deckerova pohledu a Delaney hrozí další nebezpečí. Někdo s ní má totiž další plány.
Co se týče mně, ani bych nepotřebovala ten rádoby romantický vztah mezi Delaney a Deckerem, jelikož on se mi zdál až příliš nerozhodný a přelétavý jak motýl. Vůbec mi nesedl. Možná ze začátku jsem si říkala, že by bylo fajn, kdyby se vyjádřil, ale pak pokaždé, když se objevil, jsem mu chtěla jednu vrazit. Ale to je jen můj názor :) 
Co jsem ocenila byla informace, kterou nás na školách jen tak neučí - jak vytáhnout někoho, koho pohltí zamrzlá vodní hladina a poblíž je civilizace. 
Kniha je úžasná a je škoda, že o ní ví tak málo lidí. Hned bych ji brala doma v knihovničce přeloženou. Určitě stojí za to si ji přečíst!

Trailer ke knize



Quotes

Mnoho věcí se může stát v jedenácti minutách. Decker uběhne dvě míle za jedenáct minut. Já jednou napsala esej do Angličtiny za deset. A Bůh ví, jak Carson Levine dokáže ukecat holku, aby se svlékla za méně než polovinu toho času. Jedenáct minut může být stejně tak věčnost pod vodou. Trvá jen tři minuty, než člověk pod vodou upadne do bezvědomí. K trvalému poškození mozku začíná docházet ve čtyřech minutách. A pak, když dojde kyslík, dojde k plné srdeční zástavě. Smrt je možná už za pět minut. Pravděpodobná je za sedm. Za deset minut je už určitá. Decker mě vytáhl za jedenáct.

Nevěděla jsem, že světlo může být pocit a zvuk může být barva a polibek může být obojí - otázka i odpověď. A že obloha může být oceán nebo člověk nebo tato chvíle nebo něco naprosto jiného.

Kyby ti zbýval jeden den života, co bys udělal?



Hodnocení:
5 z pěti hvězdiček





Knihu si můžete zakoupit například na internetovém knihkupectví ARARA.CZ

Stefanie G.

Anotace: Goodreads
Překlady: mé amatérské :)
Obrázky bez úryvků: Google

Žádné komentáře:

Okomentovat