sobota 5. dubna 2014

Cat Wintersová - Ve stínu černých ptáků




Tolik jsem se na tuto knihu těšila! Ještě než vyšla, tak jsem z ní byla nadšená. Ani nevím, co přesně jsem od ní očekávala, ale věděla jsem, že mě nezklame. Příběh byl prostě jedinečný a dokonalý! Navíc to, jak je kniha zpracovaná a doplněná o obrázky a autorčinu poznámku na závěr prostě nemá chybu! 
Ve stínu černých ptáků vydalo nakladatelství Jota roku 2014, má 352 stran a za překlad vděčíme Libuši Čižmárové.




V roce 1918 si v kalifornském San Diegu vybírají svou daň smrtící chřipka a první světová válka. Šestnáctiletá Mary Shelley Blacková, pojmenovaná po slavné autorce románu o Frankensteinovi, dívka s přírodovědným nadáním, která se ocitla bez rodičů, odjíždí ke své tetě z Portlandu v Oregonu do San Diega. Zděšeně sleduje, jak se zde zoufalí pozůstalí hrnou na seance a k fotografům duchů, kde hledají útěchu. Jedním z takových fotografů je i bratr jejího milého Stephena Emberse Julius, jehož Mary Shelley považuje za podvodníka.
Po Stephenově smrti na válečné frontě ve Francii se Mary Shelley vystaví v bouři bleskům, je zasažena a nakrátko umírá. Když se vrátí mezi živé, má zvláštní schopnost – cítit chuť emocí. Stephenův duch se k ní v noci vrací a prosí ji o pomoc – nemůže odpočívat v pokoji, protože ho mučí tajemní obrovští černí ptáci. Uvěří Mary Shelley v existenci duchů? A podaří se jí odhalit důvod Stephenova utrpení a pomoci mu?


Cat Wintersová se narodila a vyrůstala v jižní Kalifornii blízko Disneylandu, což by mohlo vysvětlovat její lásku ke strašidelným domům, dávným dobám a fantazijním světům. Získala tituly v oblasti drama a angličtiny na Kalifornské univerzitě, Irvine a dříve pracovala v nakladatelství. V současné době žije v Portlandu v Oregonu se svým manželem a dvěma dětmi. 





Mary Shelley Blacková a její příběh ve zkratce
Anotace příběh krásně doprovází. Vlastně zlehka naznačuje linii děje, takže už bych snad tuto část ani nemusela psát, ale zkusím příběh shrnout pomocí mých vlastních pocitů.
Celý děj je vyprávěním z pohledu Mary Shelley, která na mě už od začátku byla až příliš svérázná. Občas jsem si říkala, jestli dívky v těch letech 1916-1918 mohly být tak drzé a prostořeké ke své tetě. Jestli by je to vůbec napadlo. Ale měla jsem ji ráda. Vlastně jsem si ji i oblíbila. 
Začátek knihy byl takovým seznámením s příběhem. Nebyl ani nudný, ani úplně uchvacující. Zjišťujeme, proč se Mary Shelley musí odstěhovat z Oregonu ke své tetě do Kalifornie, a jak to bylo mezi ní a Stephenem, jejím kamarádem z dětství. 
Příběh mě neunavoval a utíkal rychle před očima, i když se zatím nic moc nedělo. Jakmile ale přišel konec šesté kapitoly, zůstala jsem na poslední větu jen zírat. Věděla jsem, že to přijde. Je to přece v anotaci. Ale stejně mi to vzalo dech a to, co přišlo potom, jakbysmet. Vlastně se od té chvíle dal děj do pohybu a já se nemohla odtrhnout od četní
Děj zpestřovaly dopisy, které Mary dostávala od otce z vězení, dopisy, které jí posílal Stephen z fronty a v neposlední řadě Maryiny vzpomínky na chvíle, které s ním strávila, když byl ještě doma.
Abych řekla pravdu, čím víc jsem se blížila ke konci, tím víc jsem nechtěla, aby příběh skončil. Navíc, když pak zjistíte, že vše není takové, jak se na první pohled zdá, a šok ze zjištění, jak vše doopravdy bylo, ve mně probudil tak velikou lítost, že mi skoro ukápla slza. Téměř bych se nebála nazvat tuto knihu velkolepou...


Postavy
Postav v příběhu není až tak moc. První postava, se kterou se seznamujeme je právě Mary Shelley Blacková a její otec, který byl obviněn z velezrady. Hned na začátku je také zmínka o Stephenovi E. Embersovi, klukovi, do nějž se Mary zamilovala a on odjel do války dřív, než se mezi nimi mohlo rozvinout něco víc. Také poznáváme Maryinu tetu Evu, ke které se Mary musí odstěhovat po otcově zatčení. Později se setkáváme s Juliusem, nevlastním bratrem Stephena a jejich matkou. Nesmím zapomenout na pana Darninga, muže, který odhaluje spiritistické fotografie, či Gracie a Granta, Juliusovu sestřenici a bratrance. Dále je tu pár dalších postav, které příběh pomohly dotvářet a to včetně válečných veteránů.


Pocity těsně po dočtení a doporučení
Je zajímavé, jak je ve vás jedna kniha schopna vyvolat tak silné emoce. Už dlouho se mi nestalo, že bych měla nutkání uronit slzu během čtení, že bych pociťovala tak silnou lítost vůči hlavním hrdinům, a že bych knihu hltala jedním dechem. Po prvních kapitolách jsem z ní sice měla trošku rozporuplné pocity, jelikož nebyla úplně taková, jak jsem si představovala, ale o to víc mě pak nadchla
Vlastně ani nevím, jak mám všechny ty emoce do jednoho popsat, abych neprozradila nějakou část děje. Tato kniha si totiž ani za mák nezaslouží, abych děj prozrazovala. Ne. Měla by zůstat přesně tak tajemná, jako je její obálka. 
Věřte mi, že pokud se ji rozhodnete koupit, neuděláte chybu. Možná na ni ze začátku pohlížejte trochu s nadhledem, protože je to přece jen smyšlený příběh o duchařině v letech první světové války, ale rozhodně to neshodí vážnost příběhu. To, že autorka na konec knihy připsala své slovo k tomu, jak sama zkoumala toto období, a jak vlastně příběh vznikal, vám dá podle mě mnohem více než nějaké hodiny dějepisu na základní a střední škole. 
Jsem touto knihou naprosto nadšená! Ano, chvilkové rozpoložení jsem ze začátku měla, ale příběh byl hluboký, promyšlený, doladěný snad do posledního detailu a páni, ten konec byl nečekaný, bolestivý a fascinující! Nemám dostatek přídavných jmen, abych vám mohla napsat, co všechno ve mně kniha zanechala. Museli byste si ji přečíst sami, abyste pochopili... 
Pokud máte rádi ty dnešní moderní žánry New Adult a Young Adult, tato kniha by ve vašich knihovničkách neměla chybět. A už vůbec by neměla chybět milovníkům Mediátora od Meg Cabot (to jen pro malé nadlehčení celého příběhu - ty od Meg jsou oproti tomuto příběhu dětská povídačka). 
Nezbývá mi tak nic jiného, než knihu jen a jen vychválit a smeknout  před nakladatelství Jota, které ponechalo úžasnou a tajemnou obálku, všimlo si tohoto příběhu a umožnilo nám, abychom si jej přečetli také. Za sebe děkuji a doufám, že od této autorky vyjde více knih i u nás! 



Zajímavost: Španělská chřipka
Rok 1918 byl sice známkou konce První světové války, ale také úderem chřipky, nazývané Španělská. Na frontách tehdy padlo kolem deseti miliónu lidí, ale tato chřipka si vyžádala čtyřnásobný počet obětí. Američtí virologové po letech identifikovali, proč byla tato chřipka tak ničivá. Jednalo se o tři zásadní geny - dokázaly se rozmnožovat v plicích (proto autorka v knize uvádí postup nemoci v organismu - vykašlávání krve, nezastavitelné krvácení z nosu, zápal plic). Obvykle se virus chřipky usazuje ve sliznici dýchacích cest, především v krku. Organizmus, který byl napadený tímto virem, nevěděl, jak se má bránit a imunitní systém jednal chaoticky a napáchal tak mnoho škod. 
Španělská chřipka se objevila již v roce 1915 a dosud není známé, odkud přišla. Vrchol této nemoci byl zaznamenán právě v osudném roce 1918.
Trailer ke knize


Tvorba obálky ve fotografiích

Pro nadšence
Náramek
Mapa, kde se příběh odehrával

View IN THE SHADOW OF BLACKBIRDS Map in a larger map

Soundtrack




Další knihy autorky

• The Cure for Dreaming
(předpokládané vydání v USA - 14. 10. 2014)
Olivia Mead is a headstrong, independent girl—a suffragist—in an age that prefers its girls to be docile. It's 1900 in Oregon, and Olivia's father, concerned that she's headed for trouble, convinces a stage mesmerist to try to hypnotize the rebellion out of her. But the hypnotist, an intriguing young man named Henri Reverie, gives her a terrible gift instead: she's able to see people's true natures, manifesting as visions of darkness and goodness, while also unable to speak her true thoughts out loud.
***
Olivia Mead je tvrdohlavá, nezávislá dívka - sufražetka - v době, která upřednostňuje poslušné dívky. Píše se rok 1900 v Oregonu a Oliviin otec, znepokojen z toho, že se Olivia žene do průšvihu, přesvědčí jevištního magnetizéra, aby se pokusil Olivii zhypnotizovat a dostal tak z ní to její rebelství. Ale hypnotizér, zajímavý a mladý muž jménem Henri Reverie, jí dá naopak děsivý dar: Olivie je schopná vidět skutečnou lidskou povahu, projevující se jako vize temnoty a dobroty, a zároveň je neschopná vyslovit své vlastní myšlenky. 

• The Uninvited
(předpokládané vydání 2015)
Kniha je určená dospělým a bude se odehrávat v době, kdy Ameriku sužovala chřipka (1918). Pravděpodobně se bude znovu jednat o paranormální romanci. 



Hodnocení:

5 hvězdiček z pěti


Za recenzní výtisk velmi děkuji Knihcentru!
KNIHCENTRUM.cz

Stefanie G.




Obálka a anotace: Jota
O autorce, vč. foto: http://www.catwinters.com/p/bio.html
Ostatní obrázky: http://www.blackbirdsnovel.com/
Španělská chřipka: 21 století
Ostatní informace: http://www.catwinters.com/p/extras_9.html
Překlad anotace The Cure for Dreaming: můj amatérský
Původní obrázek, který obsahuje úryvky: http://www.catwinters.com/2013/08/starred-voya-review-of-in-shadow-of.html

12 komentářů:

  1. Tahle knížka mě zpočátku moc nezaujala, ale jak na ní slyším samé kladné recenze tak mě láká si ji přečíst víc a víc :). Určitě už teď vím, že si ji někdy musím přečíst :)). Jinak moc pěkná recenze :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Vážně za to stojí! :) Já jsem z ní naprosto nadšená a už se těším na další knihy od autorky :)

      Vymazat
  2. Na tuto knihu se moc těším a tvoje recenze mě potěšila :) Bála jsem se, že to třeba nebude dobře zpracované nebo tak něco :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je opravdu skvělá! :) Za přečtení rozhodně stojí! Jen je ze začátku potřeba trošku ten nadhled :)

      Vymazat
  3. Opravdu skvělá a luxusní recenze. Na tuto knihu mám zálusk a díky tvé recenzi se na ní těším ještě víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Snažila jsem se najít ke knize co nejvíce informací, dokonce vyšla snad jako první kniha v zahraničí právě u nás (pokud nepočítám Anglii) :) Rozhodně ji doporučuji! :)

      Vymazat
  4. Knižka vyzerá strašne dobre :) Obálka tiež a pôsobí tak ako stará fotografia
    Pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Obálka byla první, co mě zaujalo, pak to byla právě anotace :D A nakonec jsem se nemýlila, kniha byla úžasná! Určitě doporučuji :)

      Vymazat
  5. Wow! Výborně zpracovaná, a informacemi nabitá recenze! :)
    Na knihu jsi mě navnadila, těším se na ni :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tak moc mě nadchla, že jsem hledala jednu informaci za druhou :D Určitě by se toho dalo najít víc, Cat byla opravdu pečlivá :) Pak dej vědět, jak se ti líbila! :)

      Vymazat
  6. Tak tahle recenze je jedním slovem DOKONALÁ!! :-)
    Knížku právě čtu a musím s Tebou souhlasit, je opravdu úžasná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :) Nevím, jestli dokonalá, ale snažila jsem se, aby byla vyčerpávající :) Tato kniha si prostě zaslouží, aby se o ní vědělo :) Pokud bude i recenze, ráda si ji přečtu! :)

      Vymazat