středa 16. dubna 2014

M. R. Hall - Koroner (RC review)

"Danny Wills, 14 let, byl nalezen oběšený na prostěradle uvázaném na okenní mříži své cely v Portsheadském nápravném zařízení. Hrůzný nález objevil Jan Smirski, který pracoval v tomto soukromém nápravném zařízení jako údržbář a který se šel právě podívat na ucpanou toaletu."
- Koroner, str. 9

Tak jsem konečně dočetla tuto zajímavou knihu. Byla to moje první detektivka, krimi. A že stála za to! Ale víc se dozvíte v recenzi.

Když je právnička Jenny Cooperová jmenována koronerkou v okrese Severn Vale, doufá v poklidný život, aby se mohla vzpamatovat z traumatického rozvodu. Ale v Úřadě koronera Jejího Veličenstva, který převzala po nedávno zesnulém Harrym Marshallovi, nachází nevyřešené případy skrývající temná tajemství a stopy důkazů, které jsou již dávno pohřbené. Mohla by být tragická smrt mladého chlapce v nápravném zařízení spojena s podezřelou smrtí dospívající dívky a osudem samotného Harryho Marshalla? V Jenny se probudila zvědavost. Proč se Marshall choval tak podivně, než zemřel? Čemu byl na stopě? A co způsobilo jeho náhlou zástavu srdce? Jenny se vydává na osamělou a nebezpečnou cestu v hledání pravdy aniž by tušila, kdo je její protivník. Ohrožuje tak nejen svou kariéru, ale i svůj život…

Originální název: Jenny Cooper series: The Coroner
Série: Jenny Cooperová: Úřad koronera
Autor: M. R. Hall
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Galatea
Překlad: Alexandra Lamichová
Počet stran: 400
Rok a měsíc vydání: 2014/02

Žánr: detektivka, krimi, thriller
Přibližná věková kategorie: 18+

M. R. Hall je bývalý londýnský právník a scénárista BBC. Napsal scénář k detektivnímu příběhu, který ale nespadal do kategorie "mladí a optimističtí," tudíž námět přetvořil v knihu, která se hned po vydání dostala do užší nominace na prestižní ocenění.
Nyní žije s rodinou na britském venkově, píše další knihy v sérii s koronerkou Jenny Cooperovou a věnuje se ochraně přírody. [Databáze knih]

Nový koroner ve městě
Začátek Koronera je opravdu poutavý! Rozhodně bych ho nečekala. A příchod Jenny a jejího předchozího života má taky něco do sebe. Vlastně pozorujete ženu, která je v oboru koronera nová a dříve pracovala jako právnička. Byla jsem nadšená, že jsem se dozvěděla tolik nových věcí, jak takový úřad funguje, a co vlastně koroner dělá, co má za úkol. Navíc Jenny byla jednoznačně svérázná osoba, co si nenechala nic líbit. Mnoha lidem šel ten její zvědavý nosík na nervy. To díky ní příběh nabíral zajímavé směry a člověk se pomalu ale jistě dozvídal, že vše není tak jednoduché, jak se může zdát.

Propracovaný příběh, který má hloubku
Pokud si chcete přečíst příběh s detektivní zápletkou a s náhledem do osobního života hlavní hrdinky, Koroner je jednoznačně pro vás.
Je to propracovaný příběh do posledního detailu a má svoji hloubku. Jenny není taková ta jednoduchá a bezproblémová žena. Ani náhodou. Má své problémy a za sebou složitý rozvod, po kterém se nervově zhroutila. Sama se snaží postavit na vlastní nohy, hodit manželovy nevěry a jeho vliv na ni za hlavu, vypořádat se s nepořádkem, který po sobě zanechal její předchůdce v Úřadu koronera a v neposlední řadě dát si pět a pět dohromady, aby vyřešila ten zapeklitý případ se záhadným úmrtím Kathy Taylorové.

Postavy okolo Jenny
Postav je v Koronerovi opravdu hodně! Až se člověk občas ztrácí. Navíc jsou jakoby ve třech kategoriích - Jennini kolegové z práce, podezřelí a ostatní lidé, kteří s případem souvisejí, a pak Jennino okolí mimo práci a v soukromém životě. V první kategorii je to především její asistentka Alison. Ve druhé se objevuje nejvíce lidí a za zmínku stojí například patolog Peterson, Frank Grantham, matka Dannyho a rodiče Kathy. Třetí kategorie je také široká, jelikož obsahuje Jennina bývalého manžela, jejího syna Rosse a sousedy v jejím novém bydlišti. Především toho hezkého, sympatického a pracovitého Steva

Pocity, postřehy a doporučení
Uf, no řeknu vám, že dočíst tuto knihu byla fuška. Ale ne proto, že by byla špatná nebo mě nebavila. Měla jsem málo času a tak nějak ještě doháněla resty.
Kniha sama o sobě byla čtivá, ale i přesto byla jiná, než ostatní knihy, co jsem doposud četla. Nejspíš bych to vyjádřila tak, že začátek byl takovým tím klasickým uvedením do děje se špetkou napětí. To bylo super, protože jste byli hned představeni případu, který Jenny bude v knize řešit. Když jsem knihu odložila, a pak se k ní vrátila, neměla jsem problém si rozvzpomenout, co se dělo v příběhu předtím (i když jsem ji odložila i na čtyři dny). Což pro mě bylo velkým plusovým bodem. Jenže pak je tu i mínus. Sice malé, ale je. Jakmile jsem totiž knihu odložila, neměla jsem takové to nutkání, abych se k ní ihned vrátila. Prostě mi pauza ve čtení nevadila. Nevím, jestli jsou takto psané všechny krimi a detektivky, ale mě to docela mrzelo. Navíc se mi celý příběh četl dost pomalu (nekecám - četla jsem tuto knihu dobré dva týdny!). Tím ale knihu nekritizuji, protože co se týče případu a příběhu, byla kniha opravdu úžasná! Pořád se motáte dokola, hledáte důkazy, vraha a vše vypadá, jakoby v tom měli prsty ti na vyšších místech. A konečné rozuzlení? No páni, to jsem vážně nečekala!
Kromě výše zmíněných menších negativ nemám, co bych knize dál vytkla. Bylo jednoduché se začíst, i když stránky utíkaly pomalu a Jenny mi byla a nebyla sympatická. Jak kdy. Ovšem autorovi se musí nechat, že pokaždé, když jsem se začetla, mě do sebe kniha vtáhla tak, že jsem si připadala, jako bych tam doopravdy byla. A navíc jsem se dozvěděla i několik zajímavostí ohledně britského systému koronera.
Knihu tak s těmito pocity mohu jen a jen doporučit! :) Pokud máte rádi detektivky, napětí a zamotané případy, kdy nevíte, kde máte očekávat vraha, tato kniha je ideální! A pokud byste si rádi přečetli svoji první detektivku, jako jsem to udělala já, Koroner rozhodně nebude špatná volba! :)

Série Jenny Cooperová: Úřad koronera
M. R. Hall nelenil a hned napsal několik dílů, ve kterých se Jenny Cooperová věnuje různým případům. Nakladatelství Galatea vydá i druhá díl této série a to pod názvem POHŘEŠOVANÍ, kde Jenny bude řešit případ dvou zmizelých studentů. Obálky a názvy všech šesti dílů včetně Koronera můžete vidět na obrázku.

Hodnocení:
4,5 hvězdičky z pěti

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Galatea. Knihu si můžete koupit ZDE.