sobota 1. února 2014

Veronica Roth - Divergence


Jelikož Divergenci už mnoho lidí zná a já se pustila do jejího rereadingu, než se dostane do kin, rozhodla jsem se vytvořit MINIrecenzi. Je mnoho knih, na které už je tolik recenzí, že se v nich můžeme utápět - jedna z nich je právě tato - dále bych mohla jmenovat Stmívání, Delirium, Hunger Games a podobě. Abych tak nemusela rozebírat děj dopodrobna a nemusela se věnovat dlouhým ukázkám z knihy, pokusím se o zkrácenější verzi recenze.



NÁZEV: Divergence (#1)
SÉRIE: Divergence
AUTOR(KA): Veronica Roth
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo
ROK VYDÁNÍ: 2012
POČET STRAN: 344
PŘEKLAD: Radka Kolebáčková
ŽÁNR: sci-fi, fantasy, dystopie

HODNOCENÍ: 5/5



JEDNA VOLBA

rozhodne o tvých přátelích


JEDNA VOLBA
určí tvou víru

JEDNA VOLBA
předurčí tvou oddanost - navždy!

JEDNA VOLBA TĚ ZMĚNÍ!

Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.


Veronica Roth se narodila a bydlí v Chicagu. Psaní se věnuje již od svých dvanácti. Studovala tvůrčí psaní na Northwestern University a nyní pracuje na plný úvazek jako spisovatelka. Jak sama o sobě ráda tvrdí, je šest stop vysoký sci-fi nerd, který oblečený ve svém oblíbeném pyžamu projíždí ve volném čase dlouhé hodiny Wikipedii a který má neskutečné množství různých fobií. 



*NĚCO MÁLO O DIVERGENCI*

Chicago je město rozdělené do pěti frakcí - Neohrožení (Dauntless), Sečtělí (Euridite), Mírumilovní (Amity), Odevzdaní (Abnegation) a Upřímní (Candor). A pak je tu nebezpečná odlišnost, kterou lidé, kteří ji mají, musejí skrývat - Divergence - tak jako právě Trish, hlavní hrdinka. V šestnácti letech je každý mladistvý postaven před svobodné rozhodnutí, zdali svoji frakci změní či nikoliv. Trish se narodila v Odevzdanosti, ale po zkouškách, které jí mají ukázat směr, kam by mohla patřit, je ještě víc nesvá a pochybovačná o tom, zdali má zůstat v Odevzdanosti. Celý život byla málo nesobecká, což patří mezi největší ctnosti právě v její rodné frakci. Navíc výsledky zkoušky jsou nepřesné pro přímé zařazení do jedné z frakcí, a to právě proto, že je Divergentní. Rozhodnutí je pro ni těžké. Má zůstat s rodiči a snažit se být nesobecká nebo začne jednou myslet i sama na sebe? Rozhodnutí je nakonec jasné - přejde k Neohroženým. A tak začíná celý příběh. Napětí se jen hrne, nechybí akce ani láska a konec vám zaručeně vezme dech.


*POSTAVY*

O postavy v tomto příběhu nebudete mít nouzi. Je jich tu tolik, že se ze začátku budete ztrácet a zapomínat, kdo je z jaké frakce, ale po chvíli se to poddá. Nejdůležitější pro vás stejně bude TRIS a ČTYŘKA. Nejspíš si občas vybavíte i Christinu nebo Erica, ale osud dvou hlavních hrdinů prostě bude převládat. 




*POCITY*

Když jsem četla knihu podruhé, víc věcí mi do sebe zapadlo. Občas jsem si říkala, jak jsem tohle mohla přehlídnout! Ale je to pravda. Přehlídla. Můj mozek byl spíš nedočkavý a zvědavý a nejspíš pro mě prvotní nepodstatné informace vypustil. Ale i napodruhé jsem si knihu neskutečně vychutnala. Byla to moje první kniha tohoto žánru. Do té doby jsem se všem těm sci-fi a fantasy (až na upíry) vyhýbala. Obálka ale byla zajímavá, příběh zněl neotřele, a tak jsem se do něj pustila. Tehdy jsem snad ještě ani neviděla Hunger Games, natož tuto trilogii četla. Proto pro mě nějaké srovnávání nepřipadalo v úvahu. Byl to neskutečně úžasný a promyšlený příběh, který jsem si okamžitě zamilovala a od té doby patří mezi mé favority.


*DOPORUČENÍ*

Tím, jak mě tato kniha tak uchvátila, mi nezbývá nic jiného, než ji jen doporučit. Pokud jste ji ještě nečetli, PŘEČTĚTE si ji. Pokud ji neznáte, SEZNAMTE se s ní. Pokud čekáte na film, nejspíš bych vám doporučila, abyste si na něj počkali, protože pak se vám může stát, že se vám nebude líbit. Kdežto když se podíváte na film, a pak si přečtete knihu... No, řekněme, že všichni známe tu větu, že: "Kniha je vždycky lepší, než film." Já sama mám z filmu obavy. Každopádně můžu tuto knihu jen vychválit a říct, že je opravdovým BESTSELLEREM

*KNIŽNÍ TRAILER*



*FILMOVÝ TRAILER*



Knihu si můžete koupit ZDE.

Stefanie G.

2 komentáře:

  1. Na to, že to měla být mini-recenze, tak se z toho vyklubala recenze v mým rozměrech. (Buď jsou tvé mini-recenze dlouhé, a nebo pak píšu já hrozně krátké recenze. Doufám v to první. :D)
    Když se tak zamýšlím, tak je Divergence taky moje úplně první knížka z tohoto žánru. HG jsem viděla nejdříve jen film a budu si to vyčítat až do konce svého života, fakt že jo. :) protože s tebou souhlasím, kniha je vždy lepší než film. ;) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se taky vyděsila, když jsem ji viděla ve finální podobě :D Ale teprve s MINirecenzemi začínám, tak snad budou časem kratší :D Snažila jsem se to co nejvíce shrnout a moc děj nerozvádět, nepřidávat žádné ukázky, jak mám ve zvyku a podobně :) HG jsem taky nejdřív viděla, ale u druhého dílu už jsem takovou chybu neudělala, ale film mě příjemně překvapil, na knihu sice neměl, ale povedl se jim :)

      Vymazat