čtvrtek 7. listopadu 2013

Suzanne Collins - Hunger Games - Aréna smrti (The Hunger Games #1)

Tak jsem po delší odmlce zpátky!
Dnes s recenzí na již starší knihu - Hunger Games. Proč zrovna tato kniha? Přiznávám, že jsem jako první viděla film a byla jsem nadšená. Neváhala jsem a za ušetřené peníze jsem si rovnou pořídila celý komplet v pevné vazbě. Nezklamala mě. Kniha, podle které je natočený film, většinou nikdy nezklame. Byla jsem jí pohlcená a nemohla se odtrhnout. Proto HG.

Hunger Games - Aréna smrti byla vydaná nakladatelstvím Fragment  a má 328 stran. V mojí verzi, kde jsou všechny tři díly dohromady, má Aréna Smrti 221 stran. První samostatný díl byl vydán roku 2010, svazek tří dílů pak roku 2012.


Suzanne Collins
Suzanne Collinsová se psaní věnuje už od roku 1991. Začínala s psaním scénářů k televizním pořadům pro děti (Clarissa Explains it All, Clifford´s Puppy Days). Když pracovala na dětském pořadu Generation O!, tak se setkala se spisovatelem Jamesem Proimosem. Ten ji následně přemluvil, aby zkusila napsat nějakou dětskou knihu. A tak vznikla její první kniha - The Underland Chronicles. Inspiroval ji děj Alenky v Říši divů, který městským dětem musí zdát velice vzdálený, jelikož se odehrává na venkově.
V roce 2008 vyšel první díl trilogie Hunger Games, kterého se v USA během prvního roku prodalo přes 1,5 milionů výtisků! 
Filmová práva na trilogii The Hunger Games získala společnost Lions Gate Entertainment.


VÍTĚZSTVÍ ZNAMENÁ SLÁVU A BOHATSTVÍ.
PROHRA ZNAMENÁ JISTOU SMRT.
HLADOVÉ HRY ZAČÍNAJÍ...
DOKÁZALI BYSTE PŘEŽÍT V DIVOČINĚ, KDYŽ SE VŠICHNI SNAŽÍ O TO, ABYSTE NESPATŘILI DALŠÍ ÚSVIT?

V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.

Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.


Linie děje
Linie děje v knize se o tolik od filmu neliší. Samozřejmě je tu více detailů a některé scény, které se do filmu nevešly nebo jsou ve filmu pozměněné. I přes změny a neúplnost si ale myslím, že je to jeden z nejlépe natočených filmů podle knihy.
Na začátku se seznamujeme s Katniss, její sestrou, kocourem a Hurikánem (v angličtině Gale, překlad je doslovný a abych řekla pravdu, vůbec se mi nelíbí). Dozvídáme se, kde žijí, do kolika krajů je země rozdělena a jaká je její historie. Ale především je nám hned na začátku řečeno, co jsou Hladové hry a co obnášejí. 
Katniss se postaví za svoji sestru, když ji pro soutěž na život a na smrt vyberou. Bere její místo a stává se tak prvním soutěžícím z dvanáctého kraje. Druhým je Peeta. 
Pak se děj přenese do Kapitolu, kde se setkávají všichni vybraní z krajů. Jejich poradci (či týmy) jim pomáhají, aby získali co nejvíce sponzorů, kteří jim pak pomůžou v aréně posíláním různých darů, které zrovna potřebují.
Katniss a Peeta
Nejvíce mě ale bavila část, kdy se konečně dostaneme do samotné arény. Nejsem zrovna ten typ, co by se vyžíval v násilí a podobně, to ne. Ale líbí se mi, když je děj napínavý. 
Film mě o hodně věcí ochudil. Už jsem dopředu věděla, co a jak bude. I přes to mě Hunger Games nadchly. 
Největší rozdíl v knize a filmu je především v odznáčku reprodrozda, který si Katniss ve filmu koupila na jarmarku. Tvůrci filmu nejspíš nechtěli do děje přidávat další postavu, která by pro Katniss mohla být důležitá, a tak se jí zdrželi. V knize, což se mi zamlouvalo mnohem víc, Katniss reprodrozda dostane od své kamarádky Magde.
Také se mi o dost víc líbil knižní Peeta než ten filmový (ten mi připadal jako naprostý ňouma) a stejně tak se mi i víc líbila knižní Katniss. 


Postavy
Určitě je lepší, když si na jednotlivé postavy vytvoříte v hlavě obrázek sami, jak mají vypadat. Podle mě se ale tvůrci filmu až tak nezmýlili a herci se mi na knižní postavy celkem hodili (což je dost velký zázrak).
Katniss Everdeenová je hlavní hrdinkou, která vypráví příběh. Podle autorky je obyčejnou dívkou. Je odvážná a má kuráž. Ničeho se nebojí. Nebo jinak... Bojí, ale nedává to najevo. Je jako Ledová princezna. Pak je tu Prim, její mladší sestra, pro kterou by Katniss udělala cokoliv. 
Hurikán na mě už od začátku působil jako velice hrdý člověk. Skoro až nepříjemný. A proto, když se objevil ten prazvláštní trojúhelník Hurikán - Katniss - Peeta, jsem byla zmatená a vlastně jsem už měla jasno, s kým bych byla raději, aby Katniss byla. 
Peeta je pravý opak Hurikána. Není tak odvážný, je citlivější a zábavnější. A když pak poznáte Haymitche, neskutečně se v knize i zasmějete.Cetkie Trinketová (Effie v angličtině) je taky tou zvláštní a zábavnou osobou, která celé hry provází. Bez ní by to nebylo ono. A už vůbec by to nebylo ono bez Cinny. Navíc filmová verze Cinny, kterého ztvárnil Lenny Kravitz, je podle mě naprosto dokonalá!Když pak přišla aréna a s ní Rue nebo Cato, byla jsem nadšená způsobem zpracování jednotlivých postav splátců.

Můj pohled na knihu


Cetkie, Haymitch a Katniss
Musím uznat, že jsem v Hunger Games moc nevěřila, když jsem viděla trailer na film, který mířil do kin. Ale pak jsem se přece jen odhodlala a podívala se na něj. A k mému překvapení jsem byla uchvácená a nadšená. Nikdy jsem nebyla nadšencem sci-fi a dystopie mi nic neříkaly. Nesnášela jsem to. Pak přišly Hladové hry a já obrátila o 360°. Snad nikdy předtím mě žádný film tak neuchvátil, jako právě tento, abych si přečetla knihu nebo rovnou koupila celou trilogii. Suzanne se povedlo něco, o čem sní každý spisovatel. Vytvořila nový svět. Nový a dokonce i vcelku děsivě reálný i nereálný. A kdyby jen to. Dostala se na žebříčky prodávanosti během chvíle. Lidé byli jejím výtvorem nadšení a nakonec byl zfilmován. Myslím si, že kdo ještě HG nečetl nebo neviděl film (nebo obojí), bude nadšený něčím novým. Mě samotnou fascinuje, jak velkou má Collinsová fantazii. Žasnu nad Amerikou rozdělenou do dvanácti krajů, kde  každý za úkol něco jiného. Děsí mě, jak v její knize tato představa funguje. A jsem uchvácená nápadem Her na život a na smrt. 
Navíc, pokud jsem si myslela, že první díl je úžasný, druhý díl byl ve srovnání s tím prvním ještě o dost lepší! Což už je podle mě známka toho, že tato trilogie by měla patřit snad do každé knihovničky, tak jako Harry Potter!



Quotes

"Šťastné Hladové hry! Ať vás stále doprovází štěstěna!" - Cetkie Trinketová

-

"Katniss, je to jenom lov. A ty jsi nejlepší lovec, jakého znám." - Hurikán.

-

"Chci, aby tě publikum v aréně okamžitě poznalo. Katniss, dívka v plamenech." - Cinna

-

"Kde je vlastně Haymitch? neměl by nás chránit před podobnými věcmi?" - Peeta
"Vzhledem k tomu, jak je nasáklý alkoholem, by od něj patrně nebylo moudré, aby se zdržoval u otevřeného ohně." - Katniss

-

"Jenže tebe nikdo nepřepadne! Budeš žít v koruně nějakého stromu, živit se syrovými veverkami a odrovnávat jednoho po druhém šípy. Víš, co řekla moje matka, když se přišla se mnou rozloučit, aby mě povzbudila? Řekla, že Dvanáctý kraj možná bude mít konečně zase vítěze. Pak jsem si uvědomil, že nemyslela mě, ale tebe!" - Peeta

Trailer




Soundtrack

1. Abraham's Daughter by Arcade Fire
2. Tomorrow Will Be Kinder by The Secret Sisters
3. Nothing To Remember by Neko Case
4. Safe & Sound ft. The Civil Wars by Taylor Swift
5. The Ruler and The Killer by Kid Cudi
6. Dark Days by Punch Brothers
7. One Engine by The Decemberists
8. Daughter's Lament by The Carolina Chocolate Drops
9. Kingdom Come by The Civil Wars
10. Take The Heartland by Glen Hansard
11. Come Away To The Water by Maroon 5 ft. Rozzi Crane
12. Run Daddy Run ft. Pistol Annies by Miranda Lambert
13. Rules by Jayme Dee
14. Eyes Open by Taylor Swift
15. Lover Is Childlike by The Low Anthem
16. Just A Game by Birdy



Hodnocení:
5 hvězdiček z pěti




Samostatný první díl Hunger Games si můžete koupit ZDE (1. vydání) a ZDE (3. vydání) nebo celý komplet ZDE
E-knihu si můžete koupit ZDE.


Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat