pondělí 17. března 2014

Lex Thomas - Karanténa #1 - Samotáři (RC review)

- Karanténa, str. 43



Dlouho jsem se těšila, až si Karanténu přečtu. Nejen, že mě lákala svým způsobem děsivá obálka, která naznačovala kromě samotného názvu nějakou katastrofu, ale i anotace byla působivá. Když jsem ji dostala od nakladatelství Fortuna Libri jako recenzní výtisk (spolu s Učiněnou katastrofou) skákala jsem radostí! 
Karanténa je prvním dílem plánované trilogie, byla vydaná nakladatelstvím Fortuna Libri roku 2013, má 382 stran a za překlad vděčíme Daniele Klečkové. 



Odmaturuj nebo zemři!
Byl to jen další obyčejný den na McKinleyho střední škole. Dokud školou neotřásl mohutný výbuch. Samotář David Thorpe se pokusil pomoci svému učiteli angličtiny. Ten mu však zemřel přímo před očima. A to byl jen začátek.
McKinleyho střední škola se změnila v nejhorší noční můru. Všichni studenti jsou napadeni virem, který je pro dospělé smrtelný. Škola je v karanténě pod dohledem armády. Všichni učitelé jsou mrtví. Z nevinných skupinek studentů se vytvořily násilné gangy. Bez nich není naděje na přežití. David nemá svůj gang. Má jen mladšího bratra Willa a s ním stojí proti celé škole.
V tomto děsivě temném a vzrušujícím románu Lex Thomas přivádí čtenáře do školy, kde děti nebojují o popularitu. Tvrdě bojují, aby přežily.


Lex Thomas je pseudonym autorského dua, které tvoří Lex Hrabe a Thomas Voorhies. Lex s Thomasem se potkali v spisovatelském kroužku v Los Angeles. Jejich přátelství se rozvinulo, když se pokoušeli jeden druhého ohromit ukázkami z bizarních filmů. V roce 2005 spolu začali psát scénáře. Karanténa: Samotáři je jejich první román.

Virus a následná karanténa.
Příběh začíná úžasně. Hned po prvních stránkách mě vtáhl do děje a já nemohla přestat číst! To, jak virus zasáhl všechny ve škole, jak jsou jeho příznaky popsány a zjištění, že někdo po jeho nákaze okamžitě umírá, bylo originální. A to, jak vláda školu okamžitě uzavřela a provedla bezpečnostní opatření, bylo pro změnu zastrašující. Nikdy bych se v takové situaci nechtěla octnout.
Kniha je vyprávěním, a tak sledujeme Davida a jeho bratra Willa, jak se potýkají s blázněním ve škole, kdy jsou všichni studenti nejdříve pospolu a následně se vytvářejí skupinky s jedním hlavním vůdcem... 


- Karanténa, str. 51
Boj o jídlo.
...tak mají totiž mnohem větší šanci v boji o jídlo, které jim na školní dvůr shazuje vrtulník. Lidé si uvědomí, že ve větším počtu jsou schopni ulovit větší kořist a čím víc jich je, tím méně lidí si na ně troufne. A tak se nejsilnější skupinkou stávají Borci, kteří randí zásadně jen s Kráskami (nevím, jak vy, ale já být v takové situaci, tak na nějaké randění nemám ani pomyšlení!). Pak tu jsou Děvky, Nerdi, Skejťáci, Geekové a nakonec Odpadlíci, ti co nemají vlastní gang a nikam nepatří. 


Postavy.
Postav je v knize opravdu nespočet! Tím, jak je celá komunita uzavřená v jedné budově poznáváme postupně vůdce všech gangů, různé jejich členy a další důležité postavy pro celý příběh. Ani nemůžu říct, koho jsem si nejvíc oblíbila. Každá postava je tak specifická, něčím zajímavá a nesnesitelná, že mám a nemám ráda snad všechny stejně. :)


- Karanténa, str. 219
Dojmy, pocity a doporučení.
Moc jsem se na tuto knihu těšila. Neviděla jsem v ní dystopii, romantiku ani drama. Viděla jsem v ní katastrofický scénář a boj o přežití. Což tak bylo... 
Tedy až do doby, dokud se neobjevila Lucy. Dívka, kterou Will poznal na túře v lese, a která má oči jen pro Davida od té doby, co ji zachránil. Pak už to šlo z kopce. Navíc David je stále zamilovaný do své bývalé - Hilary, která táhne s Borci. No když si to teď zpětně čtu, zní to skoro jako romantické klišé - ten je zamilovaný do mrchy, která ho jen využívá, tam ten do holky, která ho má za kamaráda a tajně kouká po jeho bratrovi. Ale to bych knize škodila, kdybych to takto zjednodušila. Má mnoho plusových stránek. Už jen samotný nápad s nakaženými studenty a školou v karanténě na několik let, dokud virus nevymizí. 
S úžasem jsem pozorovala, jak se atmosféra ve škole mění. Jak se lidé mění. Boj o jídlo, následný výměnný trh, boj o autoritu, vzájemná rivalita... Bylo to jako nově vznikající společnost, která na všechno přichází sama. A právě to se mi líbilo. 
David byl občas pěkný blbec, ale rozhodně neměl na svého bratra Willa, který byl pošetilý a stále měl touhu ostatním dokazovat, že to on je ten lepší bratr. Jeho jsem vážně chvílemi nemohla ani vystát. Ale bez něj by příběh nebyl takový, jaký byl a neměl by pokračování.
Co pro mě bylo velmi překvapivé, byl konec. Především poslední třetina knihy. Konečně se zase začalo něco dít a já si nepřipadala, že čtu lovestory. Děj byl akčnější, gangy se mezi sebou častěji nepohodly a díky hladu, který mezi nimi sílil přišel nečekaný zvrat. Klobouk dolů, pánové Lexi a Thomasi! :)
Knihu bych jednoznačně doporučila nejen těm, kteří chtějí od dystopií změnu a rádi si přečtou děsivé sci-fi, kde se Lex Thomas nebojí popisovat krutosti do detailů (ano, občas jsem byla na prvních stránkách celkem vyděšená). Ani bych neřekla, že je to lehký příběh, ale uteče vám před nosem, až se budete divit a po přečtení poslední stránky budete doufat, že se nad námi Fortuna smiluje a vydá i další dva díly! Kniha byla opravdu skvělá!

- Karanténa, str.  295


Zajímavý trailer ke knize


Hodnocení:
4,5 hvězdičky z pěti (za tu přehnanou romantiku :) )





Pokud vás recenze zaujala natolik, že byste si knihu rádi objednali domů, můžete tak udělat přímo ZDE.

Velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri za recenzní výtisk!

Stefanie G.



Obálka, anotace a o autorech: Fortuna Libri
Foto autorů a obrázek 2: Lex Thomas
Obrázek 1: Geekend Forever!

4 komentáře:

  1. Tuhle knížku bych si chtěla docela dost přečíst :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě stojí za to! :) Ptala jsem se Fortuny, jestli plánují pokračování a doufám, že se poštěstí! :)

      Vymazat
    2. Ahoj. Odpověděli ti tedy z Fortuny nějak? Děkuji za odpověď :)

      Vymazat
    3. Neodpověděli vůbec :( Asi se pokračování nedočkáme... Ještě tam můžu zkusit napsat jednou, ale tím, že Karanténa byla dlouho v Levných knihách, docela pochybuji o tom, že se Fortuna rozhodne pro vydání dalších dílů... Je to škoda :(

      Vymazat