pátek 28. listopadu 2014

Ursula Poznanski - Saeculum (RC)

Dřív, než to udělal Bastian, přerušilo ho zašustění následované tichým praskotem. všichni se za zvuky otočili. Nedaleko od nich kráčel kdosi lesem a blížil se k jezeru.
- Saeculum, str. 145


Erebos na mě takový dojem neudělal, ale i přesto jsem byla na Saeculum zvědavá! Anotace slibovala napínavý příběh a já byla nadšená, že jsem se tentokrát nemýlila! Saeculum prostě stojí za to! Proč? To se dozvíte v recenzi!

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře.
Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich… Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně? Nechá je les odejít?

Originální název: Saeculum
Série: -
Autor: Ursula Poznanski
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Vladana Hallová
Počet stran: 480
Rok a měsíc vydání: 2014/10
Klíčová slova: thriller, napětí
Přibližný doporučený věk: 15+
Fragment: 347 Kč / online 297 Kč

Ursula Poznanskivystudovala po střední škole japanistiku, žurnalistiku, právo a divadelní vědu. V roce 2000 vyhlásila Rakouská televize ORF soutěž pro scénaristy do které se zapojila. Soutěž sice nevyhrála, ale svůj rukopis poslala několika nakladatelům. Za dva roky jí vyšla první kniha a tak od roku 2003 vydává knihy a sama na otázku odkdy píše odpovídá „Odjakživa. Sice to není tak docela pravda, ale prostě to zní správně. Popravdě bych řekla, že psát jsem opravdu chtěla vždy, jen jsem neměla chuť vzít do ruky papír." [Databáze knih]

I hra na hrdiny se někdy zvrtne…
Pokud vás zaujala ta úžasná a neobvyklá obálka Saecula tak jako mě, příběh vás nejspíš zaujme stejně, ne-li víc. Ačkoliv na nějakou tu akci si budete muset přece jen chvíli počkat.
Bastian je obyčejný vysokoškolák, který je posedlý učením. Chce se stát lékařem a na medicíně je důležité, abyste měli opravdu dobré výsledky. Jenže to ještě netuší, že mu to jeho nový objev – Sandra – všechno zkomplikuje ve chvíli, kdy spolu mají namířeno na historický jarmark. Je tu všechno, co si jen dovedete představit – stánky s bylinkami, věštkyně, rytířské turnaje, stánky s dobovým oblečením a další zajímavé atrakce. Bastian do té doby netušil, že je Sandra součástí něčeho takového, a když pozná i její kamarády, kteří jej společně se Sandrou zatáhnou do té jejich středověké hry, nezbývá mu, než souhlasit, že s nimi pojede. Nikdo z nich ale ještě neví, že letošní Saeculum bude o hodně jiné.
Musím se přiznat, že mi chvíli trvalo, než jsem se do knihy začetla, protože historické jarmarky a hry na středověk mě nikdy moc nebraly. Ale jakmile jsem už za sebou kousek měla a na povrch začaly vyplývat některé nesrovnalosti a záhady, zhltla jsem knihu za pár dní i přesto, že má uctivých čtyři sta osmdesát stran.
Ursula tentokrát přešla na úplně jiné téma, než byl Erebos a myslím si, že udělala dobře. Tato kniha na mě zapůsobila mnohem víc. Byla skoro reálnější, strašidelnější, tajuplnější… Byla přesně to, co jsem od ní očekávala.
Jedinou její nevýhodou bylo mnoho postav, které se čtenáři můžou plést až do konce. Přece jen třináct hlavních hrdinů, kteří se vám při čtení střídají jako na denním pořádku a občas ještě s podivnými jmény (Kamínek, Bradavičák), to už je trochu moc. Mně samotné nějakou dobu trvalo, než jsem si je ve své fantazii zaškatulkovala, ale pak už jsem s jejich rozlišením takový problém neměla.
Na druhou stranu velkým plus je linie děje. Nebo bych měla spíš říct tajemství, které s sebou nese jedna z dívek. To totiž rozhodně celý děj zamotalo natolik, že jsem až do poslední chvíle nevěděla, jak to vlastně je.
Ursula vás rozhodně šetřit nebude. Samotný děsivý příběh o historii místa, kam se skupinka vydává je skvěle promyšlený. O to víc pak to, co se mezi mladými nadšenci začne po jejich příjezdu odehrávat.
Sama jsem se několikrát večer přistihla, že jsem knihu musela odložit, protože jsem na ni před spaním prostě neměla nervy. A to nejsem až tak bojácný čtenář.
Musím říct, že touto knihou si mě Ursula rozhodně získala. A i když jsem se zpočátku bála, abych po přečtení nebyla rozčarovaná a nespokojená, splnila všechna má očekávání a ještě něco navíc. Rozhodně se ke knize zase někdy ráda vrátím.
Tím mi nezbývá nic jiného, než knihu ohodnotit pěti hvězdičkami a vám ji jednoznačně doporučit. Obzvlášť ti, kterým se líbil Erebos, budou Saeculem nadšení. A pokud máte rádi záhadné příběhy s nečekaným koncem a občas se rádi bojíte, tato kniha se vám bude určitě líbit! 

Hodnocení:
5 hvězdiček z pěti
Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Fragment!
Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat