sobota 15. listopadu 2014

Graham Masterton - Bílé kosti (RC)

"Ta ložnice byla celá od krve. Jen naprostý imbecil by nepochopil, co se tam odehrálo."
"Pokud je mi známo, být imbecil není trestný čin. Kdyby tomu tak bylo, hnila by za mřížemi polovina irské mužské populace."
- Bílé kosti, str. 309

Taky vás zaujala obálka? Ať už na internetu nebo v knihkupectví? Mě moc. Je taková tajuplná a napovídá vám, že tenhle příběh nebude jen tak obyčejný… A když jsem si pak navíc přečetla anotaci, mé tušení bylo na místě. Jak to ale bylo nakonec s příběhem, to se dozvíte v recenzi!

Jednoho deštivého listopadového rána se na Meagherově farmě najdou kosti jedenácti žen.
V této části země jsou neoznačené hroby běžné. Tyto kosti však byly pohřbeny už roku 1915, dlouho před novodobými konflikty a nepokoji v Irsku. A co víc, zdá se, že pachatel odvedl velice pečlivou práci. Ženy byly nejspíš zaživa staženy z kůže.
Komisařka Katie Maguirová z Corku je na mrtvá těla zvyklá. Ale tohle je úplná řezničina. Její tým je přesvědčen, že jen mrhají časem, že nemá cenu se zabývat zapomenutými vraždami. Avšak Katie je rozhodnuta pomoci obětem ke spravedlnosti.
Pak se ztratí mladá americká turistka a její kosti, důkladně zbavené masa, jsou nalezeny na stejné farmě. Katie se bude muset vypořádat nejen s dávnými zločiny, ale i s jejich hrůznou ozvěnou v přítomnosti. Podaří se jí vyřešit rituální vraždy spáchané před desítkami let, než brutální vrah udeří znovu?

Originální název: White Bones / A Terrible Beauty
Série: Katie Maguire
Autor: Graham Masterton
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Host
Překlad: Radka Knotková
Počet stran: 383
Rok a měsíc vydání: 2014/10
Klíčová slova: detektivka/krimi, thriller, mýty
Přibližný doporučený věk: 18+
Knihcentrum: 329 Kč / online 263 Kč

Graham Masterton (nar. 1946) pochází z Edinburghu, v současnosti žije v Surrey v jihovýchodní Anglii. Ve čtyřiadvaceti letech byl jmenován výkonným šéfredaktorem časopisu Penthouse a Penthouse Forum. Masterton se proslavil jako autor hororu — hned jeho prvotina The Manitou (Manitou, 1976) se stala bestsellerem a dočkala se i filmového zpracování. Celkem napsal třicet pět hororových románů, za něž získal mnohá literární ocenění. Tři z těchto knih byly zfilmovány. Píše také horory pro děti a mládež. Fanoušci nadšeně přijali i jeho nejnovější sérii o komisařce Katie Maguirové — v Británii se prodalo více než 350 000 výtisků. Druhý a třetí svazek této série (Rozbití andělé a ‑Červená lucerna) připravuje nakladatelství Host k vydání v příštím roce. [Host]

Mýtické a děsivé Irsko
Bílé kosti mi asi budou běhat hlavou ještě dlouho. Je to jedna z těch knih, u které se pozastavíte a řeknete si, páni, to bylo ale dobré, podivné, ale dobré. Graham Masterton za sebou už několik knih má a nejde mu upřít, že ví, jak na čtenáře. Hned na začátku vás upoutá děsivým zjištěním – nalezením kosterních pozůstatků jedenácti obětí pod podlahou farmy, a pak pokračuje dál šokujícím únosem mladé americké dívky. Mezitím se vyšetřování nalezených kostí ujímá komisařka Katie Maguirová a zároveň s ní se seznamujete s opravdu ohromným počtem lidí. Především jsou to její kolegové, které Masterton všechny jmenuje a na nikoho nezapomíná. A že těch postav je! Mimo kolegů má ale Katie i svůj osobní život, který jakoby se jí rozpadal pod rukama. Její manžel Paul, dříve ambiciózní a šarmantní muž, se začíná po tragédii, která je potkala, zaplétat zrovna ne s těmi pravými lidmi a ona sama má práce až nad hlavu. A když už se případ jedenácti mrtvých žen chystají uzavřít, objeví se nedaleko farmy, kde se našly první pozůstatky, kosti zcela nové. Čerstvě očištěné od lidského masa a rozestavěné do podivného obrazce. Katie je okamžitě jasné, že se nejedná o obyčejnou vraždu, a že mají co dočinění se sériovým vrahem.
Víc vám k příběhu prozrazovat nemůžu, protože by ztratil své kouzlo, které z něj přímo sálalo. Autor si nevybral jen tak ledajakého sériového vraha, nýbrž někoho, kdo věří v irskou mytologii a kouzelné bytosti. A především věří v Morrígan, čarodějnici, která vám za určitých podmínek dá všechno, po čem toužíte. V této knize je potřeba, abyste měli otevřenou mysl pro báje a pověsti, protože jimi tato irská krimi přímo přetéká. Nechybí zmínka o vílách a čarodějnicích, laprikonech a dalších podobných bytostech. Ovšem nechápejte to tak, že by se v knize opravdu vyskytovali, to ne, není to žádné sci-fi ani fantasy. A navíc irské mýty nejsou pohádkové jako u nás, jsou docela děsivé. A já sama bych ráda narazila na příležitost, kdy bych si nějakou takovou sbírku mohla přečíst.
Postava Katie je svým způsobem zvláštní, ale sympatická. Pokud jste četli knihu Koroner, nebo alespoň moji recenzi na ni, víte, že Jenny byla dost psychicky vyřízená žena, brala prášky, docházela na léčení, nebo své děsy zaháněla alkoholem. Katie oproti ní byla neuvěřitelně silná žena, ale i to si na ní vybíralo svoji daň. Veškeré pocity se snažila udržet v sobě a stále vystupovat jako vážná a důstojná komisařka. Po tom všem, čím si ke konci knihy prošla, jsem se opravdu divila, že se nervově nezhroutila.
Jak už jsem se zmínila výše, ostatních postav je v příběhu opravdu přespříliš a já se až do poloviny ztrácela, kdo je vlastně kdo. Ano, uměla jsem si je zařadit, jestli patří mezi policii nebo pomocným vyšetřovatelům, či dokonce k irskému podsvětí, ale dalo mi to zabrat.
Styl, kterým Masterton píše, ovšem není nijak zvlášť složitý. Já sama si občas říkala, že je to celkem jednoduchá četba. Některé popisy byly sice zdlouhavé, ale pak přišla řada na přímou řeč a mně kniha utíkala před očima. Velkým plusovým bodem pro mě byly občasné, dobře načasované vtípky. Určitě ale nepočítejte s vyprávěním "ich" formou, to ne. Je to klasické vyprávění, kdy se na děj podíváte z blízkosti Katie, jejích kolegů či samotného vraha. Obzvlášť jeho scény mi braly dech. Ovšem ne až tak v tom dobrém slova smyslu. Je třeba se připravit na to, že Graham brutalitou a popisy nešetří. Skoro bych řekla, že je v těchto částech dost naturalistický popis, co se s oběťmi děje během jejich únosu.
A v případě, že vám ani tyto necenzurované scény nevadí a jste na knihu zvědaví stejně, jako jsem byla i já, nezbývá mi nic jiného, než vám ji bez jakýchkoli výčitek svědomí doporučit! Je to úžasný thriller s prvky krimi a mytologie, kterou si rozhodně užijete! Já sama jsem knihu nemohla ani na chvíli odložit a až do posledních stran jsem nevěděla, kdo je vrah! Tím vším mě Masterton nadchl natolik, že už se teď nemůžu dočkat dalšího případu vyšetřovaného Katie Maguirovou v irském Corku!




Hodnocení:
5 hvězdiček z pěti
Za recenzní výtisk velmi děkuji Knihcentru!
Doporučuji i zajímavý článek o autorovi na iDNES.cz

Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat