čtvrtek 29. května 2014

Sara B. Elfgrenová, Mats Strandberg - Kruh #1 - Kruh (RC review)

Život nebude lepší. To už je lepší ukončit jej nyní. Vyhneš se bolesti. Vyhneš se zradě. Stejně nikdy nebude líp, Eliasi. Život je jen ponižující boj. Jen mrtví jsou doopravdy šťastní. 
Elias už se nepokouší vzdorovat, když střep prořízne dlouhý rukáv trika a odhalí zjizvenou pokožku pod ním. 
- Kruh, str. 14


Konečně mám přečteno a vy si tak dnes můžete přečíst recenzi na první díl trilogie Kruh. Vím, že jsem teď trošku méně akční a slibuji, že vám to po všech zkouškách vynahradím. Teď jen prostě nestíhám. 
Další recenze, na kterou se v brzké době můžete těšit je Plavat se žraloky od Claire Bidwellové.
...splnilo se mi přání a já si konečně mohla přečíst knihu, na kterou jsem se v knihkupectvích takovou dobu jen dívala - Kruh. A že ten příběh stál za to! Rozhodně tohoto výběru k recenzi nelituji!

Apokalypsa začíná v Bergslagenu.

Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.

Originální název: Cirkeln
Série: Engelsfors
Autor: Sara B. Elfgren, Mats Strandberg
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Fortuna Libri
Překlad: Jana Chmura Svatošová
Počet stran: 520
Rok a měsíc vydání: 2012/09
Klíčová slova: YA, čarodějky, napětí, nadpřirozeno, magie
Přibližný doporučený věk: 15+
Neoluxor: 299 Kč / online 179 Kč


Engelsfors
Engelsfors je tajuplné městečko ve Švédsku, které představu jakousi tenkou hranici mezi různými světy. Jeden z nich je právě ten magický. Je to přesně takové to městečko, kde mladí nemají co dělat a nejvíce touží po tom, aby mohli odjet a nevracet se. To stejné platí i pro šest dívek, které k sobě přitáhne krvavě zbarvený měsíc do starého zábavního parku. Jedna druhou nesnáší. Každá z nich má své tajemství, své černé svědomí a těžký život. A právě zde v zábavním parku pro ně vše začíná. Naplno se dozvídají o svých magických schopnostech, o tom, že musí všechny spolupracovat, že musí zachránit svět a že už nikdy nemůžou Engelsfors opustit, pokud nadále chtějí mít svoji moc.

neobyčejný příběh
Příběh byl pro mě jednoznačně neobvyklý. Ještě nikdy jsem se nesetkala s tolika postavami, ke kterým by se děj vázal. Ze začátku mi dlouho trvalo, než jsem se zorientovala a utvořila si jakési škatulky v hlavě, abych si všechny postavy zapamatovala.
Vše začíná vyprávěním o klukovi jménem Elias, který trpí depresemi, hulí a občas mu myšlenky sklouznou k tomu, že na tomto světě nemá co dělat. A když si po rozhovoru s ředitelkou sáhne na život, nikoho to nepřekvapí. Jenže v jeho sebevraždě je mnohem víc, než se může zdát.
Se smrtí se v knize setkáte častěji, což pro mě bylo překvapení. Netušila jsem, že se do toho Sara s Matsem natolik pustí. Každopádně je příběh trošku zdlouhavý. Někomu může připadat nudný, ale to je tím, že to prostě není lehké a oddychové čtení. Není to obyčejný příběh zamilovaných lidí. Ne. Tady má každá postava svůj charakter. Každá je jiná. A každá je nepostradatelná.

Mnoho postav a od nich se odvíjející děj
Jak už jsem se zmínila výše, i když se mi příběh líbil, ze začátku jsem měla obrovský problém s orientací mezi postavami. V jedné kapitole se setkáte s vyprávěním o tom, co zrovna prožívá jedno děvče, pak druhé a tak dále. Na mě bylo na začátku prostě až moc jmen. Prvním byl Elias. Překvapilo mě, že se autoři uchýlili k postavám, které mají své psychické problémy a doma to nemají zrovna jednoduché.
Jednou z Vyvolených je Minoo, dcera lékařky a šéfredaktora místních novin. Je tajně zamilovaná do Maxe, svého učitele, a je to ona, kdo následně objeví Eliasovo mrtvé tělo. Pak je tu Rebecka, ta trpěla (a stále má problémy) bulimií a anorexií. Anna-Karin bývala ve škole šikanovaná a od té doby se snaží být ve škole tou neviditelnou. Bydlí na farmě s dědečkem a s matkou, která je stále v depresích. Vanessa, velmi oblíbená dívka ve škole, která chodí se starším klukem – Willem. Bohužel to u ní doma není takové, jako by napovídala její popularita. Ida je holka, kterou ostatní z Kruhu nesnášejí. Ve škole je populární a ráda šikanuje ostatní. Nakonec je tu Linnea, nejlepší kamarádka Eliase a dcera alkoholika.
Jako další postavy ještě můžu zmínit Nicolause, školníka, který má své tajemství, ředitelku Adrianu Lopezovou, která v příběhu hraje také velkou roli, či Gustava, Rebečiného přítele.

Postřehy, pocity a doporučení
Měla jsem obrovskou radost, když mi kniha došla. Těšila jsem se na ni už od toho roku 2012, kdy u nás vyšla, ale stále jsem odkládala její koupi. Když se mi naskytla možnost recenzovat ji pro nakladatelství, neváhala jsem. Rozhodně jsem si nevybrala špatně.
I když je kniha poměrně dlouhá, od druhé čtvrtiny utíká rychle. Trošku mi trvalo, než jsem se začetla, ale děj to nakonec perfektně vyvážil.
Kniha je rozdělená do pěti částí – jakoby do pěti "samostatných knih", které na sebe plynně navazují. Rozdělení by být nemuselo, ale při čtení ničemu nevadí a neruší to.
Co se týče samotného příběhu, tak chápu, proč má kniha tolik rozporuplných hodnocení. Někdo dá jednu hvězdičku s tím, že ho to nebavilo, někdo tři, že je to průměr a někdo čtyři, jako já. Pro mě to byl příběh jasně nadprůměrný. Ale jak jsem již řekla výše, není to jednoduché čtení. I když příběh není plný zvratů a napínavých částí, nevyřešitelných záhad a kdo ví čeho ještě, je úžasně propracovaný. Každá postava je rozpracovaná přesně tak, jak bych to jednou chtěla umět i já.
Nakonec jsem druhou půlku knihy zhltla jakoby nic a už se nemůžu dočkat dalšího dílu.
Z těchto pocitů plyne, že vám knihu rozhodně DOPORUČUJI. Dopředu si ale rozmyslete, zdali máte na tuto pětisetstránkovou bichli čas a jestli jste připravení na hlubší, ne tak veselý příběh, který má mnoho postav, které nejsou spokojené samy se sebou a mají mnoho vnitřních bojů. Když se na tohle připravíte, věřím, že se vám kniha bude líbit. 


Série





Hodnocení:
4 hvězdičky z pěti

Knihu si můžete koupit ZDE
Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri!

Stefanie G.

NEZAPOMEŇTE STEFANIE G. BOOKS NA FACEBOOKU! :)



Anotace: Fortuna Libri
Obálka: MOJE KNIHA a mé vytvoření! Pokud ji chcete použít do své recenze, budu ráda, když se nejprve zeptáte, zdali ji můžete použít.Obrázky: BUX.cz, ELLS, Moviezine , Engelsfors trilogie

2 komentáře:

  1. Tato kniha byla úžasná. A ještě lepší byl druhý díl. Krásná recenze, ale já bych dala více bodů. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dlouho jsem přemýšlela, kolik dát, ale nevyrazilo mi to dech tolik, co jsem předpokládala :) I přes to se mi ale moc líbila a na druhý díl se moc těším, hodně lidí ho moc chválí :)

      Vymazat