Audiorecenze: Lars Kepler - Hypnotizér

Název: Hypnotizér
Autor: Lars Kepler
Namluvil: Pavel Rímský
Délka: 16h 30min
Žánr: detektivka, thriller

Lars Kepler je pseudonym, za nímž se skrývají Alexandra Coelho Ahndorilová (nar. 1966) a její manžel Alexander Ahndoril (nar. 1967). Oba mají rádi thrillery a rozhodli se vytvořit sérii kriminálních románů, které by nebyly spojovány s jejich dosavadní tvorbou — Alexander je například autorem diskutované knihy o Ingmaru Bergmanovi Režisér (2006; česky Nakladatelství Lidové noviny 2010). Jejich první společný román Hypnotizér (2009; česky Host 2010) se stal mezinárodním bestsellerem, filmového zpracování se ujal známý režisér Lasse Hallström. Druhým dílem byla neméně úspěšná Paganiniho smlouva (2010; česky Host 2011), třetím pak Svědkyně ohně (2011; česky Host 2012). Písečný muž (2012; česky Host 2013) je v pořadí čtvrtým románem této řady a brzy po vydání se ve Švédsku vyšplhal na první příčku žebříčku bestsellerů. Romány Hypnotizér, Svědkyně ohně a Písečný muž vyšly také jako audioknihy v interpretaci Pavla Rímského. Všech čtyř knih série se ve Švédsku doposud prodalo 2,5 milionu výtisků, v České republice přes 200 tisíc. Připravovaný pátý díl série s názvem Stalker (Stopař) vychází ve švédštině na podzim 2014, český překlad plánujeme na jaro 2015. [Host]

Hypnotizér Erik Maria Bark
Hypnotizér je velmi spletitý příběh. Musím přiznat, že bych se v něm asi v knize občas ztrácela, tak jak tomu bylo i v audioknize.
Ze začátku se dozvídáte o vyvražděné rodině, ze které přežil pouze jeden chlapec, který teď leží v nemocnici. Případu se ujímá Joona Linna, který má pocit, že případ není tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá. Poprosí a přesvědčí bývalého nejlepšího hypnotizéra Erika Maria Barka, aby mu prokázal laskavost a chlapce zhypnotizoval. Ačkoliv se ze začátku může zdát, že má příběh jednoduchou linii, není tomu tak. Nejde tu jen o vyvraždění rodiny, i když právě tato linie je pro celý příběh to nejdůležitější. Bez něj by se neodehrála další zápletka, kterou uvede do chodu právě Erikův porušený slib – že už nikdy nikoho hypnotizovat nebude.
Když se věci dají do pohybu a obviněný a psychicky narušený chlapec uteče z nemocnice, Erikovi se ztratí syn a dostihne ho minulost, je to jen minimum z toho, jakým směrem se příběh začne ubírat.
V případě, že se rozhodnete přečíst si nebo poslechnout si toto dílo, musím vás varovat. Pokud jste srozumění s tím, jakým způsobem své severské krimi píše Jo Nesbo, možná pro vás bude Hypnotizér trochu víc psychologický. Ale i přesto se setkáte s častými vulgárními výrazy, částečnou brutalitou či sexuálními pasážemi. Já sama si na severské krimi moc nepotrpím, ale i přes tyto na mě zbytečné vulgarismy, mě Hypnotizér opravdu velmi mile překvapil.
Hrdinové příběhu jsou neuvěřitelně propracovaní, možná až příliš. Ne jednou mi chování Erikovy manželky Simony lezlo na nervy natolik, že bych s ní občas ráda zatřásla, aby se probrala a začala se chovat normálně. Stejně tak bych párkrát propleskla i Erika, aby si vše nenechal tak snadno líbit. Ale právě tyto povahové rysy k příběhu prostě patří.
Mně samotnou velmi překvapilo, jak by příběh spletitý. Každý čin měl nějakou minulost a nakonec se ukázalo, že je vše mnohem zmatenější, než jste si mysleli.
Mimo jiné musím vyzdvihnout samotnou audioknihu, která mi utíkala tak rychle, že bych to já sama nečekala. Pavel Rímský mě dokázal do děje neskutečně vtáhnout. Když jsem pak na knihu narazila v knihkupectví a prolistovala jí, pokaždé jsem slyšela jeho hlas a jeho styl vyprávění. Byly tu sice chvíle, kdy až příliš zvýšil hlas a já musela mp4 ztlumovat, aby mi neupadly uši, ale příběh ani dojem mi to nekazilo. Vážně klobouk dolů!
Takže pokud máte chuť na psychologickou severskou krimi, které ovšem nechybí klasické prvky, přečtěte si, poslechněte si Hypnotizéra! Tato audiokniha vám určitě bude dělat velmi dobrého společníka na cestách! Pokud jezdíte do práce nebo do školy autobusem či vlakem, Lars Kepler vás vtáhne do příběhu tak, že zapomenete vystoupit. J

Hodnocení příběhu: 4/5
Hodnocení audioverze: 5/5

Audioknihu zakoupíte například na Audiotece.