Audiorecenze: Jonas Jonasson - Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Název: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel
Autor: Jonas Jonasson
Namluvil: Martin Stránský
Délka: 12h 43min
Žánr: humor

Jonas Jonasson po studiích pracoval jako nezávislý mediální poradce pro noviny „Smålandsposten“ a „Expressen“. Později založil vlastní konzultační firmu. Po 20 letech strávených v mediálním světě všechno prodal a přestěhoval se do Švýcarska. Jeho román Stoletý stařík, který vylezl z okna rozpoutal ve Švédsku pravou „karlssonovskou mánii“. Pak knihu vydala se stejným úspěchem i další evropská nakladatelství a stal se z ní světový bestseller. V říjnu 2011 se se synem vrátil opět do Švédska a začal pracovat na svém dalším románu.
V současnosti žije spolu se svým synem, kočkou a kuřaty na ostrově Gotland v Baltském moři a dopisuje svou druhou knihu. Mezi jeho nejoblíbenější spisovatele patří Jaroslav Hašek a Milan Kundera. [Databáze knih]

Je tak, jak je, a bude tak, jak bude
Určitě jste už o Staříkovi slyšeli mnohé. Já sama jsem na něj narazila už tolikrát, že jsem to přestala počítat. Vlastně by mě nikdy nenapadlo, že se do něj pustím. Takové knihy nikdy nespadaly do mé kategorie. I přesto mě ale zajímalo, čím je tato kniha tak výjimečná. Proč ji všichni tak chválí. Jelikož jsem teď časově hodně vytížená (a bude to ještě horší), uchýlila jsem se k audioknihám, které poslouchám vždy po cestě do školy a z ní. Rychleji mi to uteče a já se přitom dobře bavím. V případě Staříka excelentně.
Nepamatuji si, kdy naposledy mě kniha rozesmála tak, že jsem se musela na veřejnosti držet, abych nevyprskla a ostatní na mě nekoukali divně. Stařík mi takové situace předhazoval především v první polovině téměř každou chvíli. Najednou jsem chápala, co je na něm tak originálního.
Allana Karlssona si není možné neoblíbit. Je úžasný, je vtipný, je chytrý, je důmyslný a má především neuvěřitelné štěstí (slabě řečeno). A právě proto jsem si jej oblíbila i já.
V příběhu na vás čekají dvě linie děje. První je přítomnost, která je nejspíš nejvtipnější částí knihy. Jde právě o chvíli, kdy Allan vyleze z okna v domově důchodců v den svých stých narozenin, a jednoduše zmizí. Než se naděje, je majitelem kufru, jehož obsahem je velké množství peněz. Takové, o kterém se vám ani nesní. Jenže gang Never Again chce své peníze nazpět, a tak nastává hon na chudáka stoletého staříka.
Pak je tu druhá část, kdy se seznamujete s postavou Allana Karlssona mnohem, mnohem blíže. Zjišťujete, že je to vlastně neobyčejný muž, který si dějinami prošel skrz naskrz. Způsobil mnoho světových konfliktů, o něco méně jich urovnal a poznal nespočet historicky důležitých osobností.
Nenechte se mýlit, Stoletý stařík je fikce. Ale v žádné próze jsem ještě nenarazila na tolik historických poznámek a kontextů, které by mě ještě navíc bavily.
Na druhou stranu musím přiznat, že mě některé tyto pasáže nudily. Byly až moc dopodrobna popsané. Podle mě by stačilo občas jen trochu informací ubrat.
Co se audioknihy týče, jsem z ní ještě stále nadšená. Martin Stránský dokázal téměř to, co se povedlo Pavlu RímskémuHypnotizérovi - popadne vás a nepustí až do konce knihy. Nejspíš si všichni pamatujete seriál Dr. HouseHughem Lauriem v hlavní roli. Byl to právě Martin Stránský, kdo mu propůjčil svůj hlas pro český dabing. Tak jak dal povahu a tvář Gregory Houseovi, ji dal i Allanu Karssonovi a jeho příběhu. Nemůžu víc, než jen chválit.
Jedinou nevýhodou audioknihy je, že na vás bude čekat opravdu hodně vedlejších postav a vy se můžete začít ztrácet. Když se ztratím já, občas si v knize zalistuji zpět, abych si děj a postavy připomněla, možná to také znáte. Ale při poslechu to jen tak nejde, tudíž jsem musela hlouběji zapátrat ve své (poměrně chatrné a zapomínající) paměti. Občas to bylo jednodušší, občas složitější, ale i tak jsem si audioknihu neuvěřitelně užila.
Pokud taky stále bádáte nad tím, čím je Stařík tak výjimečný, ale nechce se vám číst, protože je na vás třeba moc dlouhý, nebo jen nemáte čas, poslechněte si ho! Zaručeně vám zvedne náladu!

Hodnocení příběhu: 4/5
Hodnocení audioverze: 5/5