čtvrtek 7. srpna 2014

Tammara Webber - Easy?

Láska není absence logiky
Ale logika prozkoumaná a přepočítaná
Rozžhavená a zakřivená
Aby se dobře vešla do záhybů srdce 
- Easy? str. 211

Kniha Easy? se zařadila mezi projekty Léto s nakladatelstvím Jota 2014 a já se rozhodla starou recenzi z ledna poupravit. Dnes se tak můžete pokochat recenzí doplněnou přímo o některé části projektu anebo zde naleznete odkazy na jednotlivé příspěvky. Snad se vám bude líbit a vězte, že ještě nekončíme! Příště se můžete těšit na malé překvapení v rámci projektu! Nápovědu najdete níže. :)

Sledoval ji, ale neznal ji. Až do chvíle, kdy se stal díky náhodnému setkání jejím zachráncem...

Dívka, která se domnívá, že lidem nelze věřit, na sliby se nedá spoléhat a věrnost je pouhá iluze. Chlapec, který věří, že pravda je relativní, že lži dokážou skrýt nesnesitelnou bolest a vina je neodpustitelná. Potvrdí si navzájem svá přesvědčení, nebo je naopak jeden druhému definitivně vyvrátí?
Když Jacqueline následuje svého kluka na vysokou školu, kterou si vybral, rozhodně nečeká, že se s ní dva měsíce po začátku druhého ročníku náhle rozejde. Dva týdny stráví v naprostém šoku, aby se pak probudila v jiné realitě: je nezadaná, místo na výběrovou hudební konzervatoř chodí na státní univerzitu, bývalí přátelé ji najednou ignorují a poprvé v životě jí hrozí, že z nějakého předmětu propadne.
Při odchodu z večírku je Jacqueline na opuštěném parkovišti napadena klukem ze studentského spolku, do něhož patří i její bývalý přítel. Zachrání ji neznámý mladík, který byl ve správný čas na správném místě, a ona chce jen jediné – vymazat útok a celou tu noc z paměti. Ale její zachránce Lucas chodí na stejné přednášky z ekonomie jako ona, sedí v zadní řadě, skicuje si něco do bloku a při tom se na ni dívá. Její kamarádky ho ohodnotí jako dokonalý materiál na nezávaznou divokou známost, která jí pomůže vzpamatovat se po rozchodu.
Když se z útočníka, který ji napadl, stane stalker, má Jacqueline na výběr: zhroutit se, nebo se začít bránit. Lucas nad ní drží ochrannou ruku, ale sám má svá vlastní tajemství. Najednou je těžké odhalit, co se skrývá za vnějším zdáním, a není jasné, komu se dá věřit.

Název: Easy?
Série: Contours of the Heart (Easy)
Autorka: Tammara Webber
Překladatelka: Sabina Čechová
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 308
Rok a měsíc vydání: 2013/12
Klíčová slova: New Adult, romantika, erotika
Přibližný doporučený věk: 16+
Jota: 298 Kč / online 238 Kč


První zálibou a láskou Tammary Webber bylo čtení a krátce na to, se k němu připojilo i psaní. Sama říká, že jejím první příběh z dětství byl o ztraceném medvídkovi. Na střední škole psala smutnou romantickou poezii a v devatenácti sepsala svůj první román, kde provedla řádný výzkum Vikingů – ten ale bohužel omylem skončil ve chřtánech skartovačky, když byla v práci.
Než se stala spisovatelkou, pracovala jako studijní poradkyně, lektorka ekonomie, vedoucí pracovnice planetária, slečna v call centru na radiologii a taky jako nejsvětlejší osoba, která kdy pracovala v soláriu.
Je beznadějná romantička, která miluje romány se šťastným koncem, protože ve skutečném životě tolik šťastných konců není.
Vdala se za svého přítele ze střední školy, Paula a je matkou tří dospělých dětí a čtyř dětinských koček. V současné době bydlí v Texasu a pracuje na nové knize. 
[Zadní obálka knihy, Amazon, rozhovor s Tam v interview i komunikace na Twitteru]

Linie děje
Jacqueline je mladá hezká dívka, která v posledních týdnech nemá zrovna velké štěstí v životě. Její přítel se s ní rozešel a ona je ztracená. Pak navíc přijde ta zlomová a nečekaná noc, kdy ji napadne někdo, koho zná. Nebýt Lucase, vše by dopadlo jinak. Nejen, že se cítí slabá a ponížená, ale navíc na toho kluka, co ji zachránil, ještě naráží ve škole. Na sebevědomí jí to moc nepřidá, a k tomu všemu jí hrozí, že propadne z ekonomie. Profesor jí nabízí možnost doučování u svého asistenta Landona a ona se jí hned chytá. 
Děj se točí kolem Jacqueline, kolem toho, jak se vyrovnává s rozchodem, s napadením a s tou nepochopitelnou přitažlivostí toho potetovaného kluka, který bez mrknutí oka málem vymlátil duši z útočníka, co jí chtěl ublížit. Když se věci začnou komplikovat a nic není tak, jak si čtenář ze začátku myslel, nestačí se divit. 

Postavy
Jacqueline je ústřední postavou, která vypráví celý příběh. Občas mi hlavní hrdinky nesednou, ale u ní to tak nebylo. Ne, že by byla úplně úžasná, to zas ne. V mnoha věcech jsem s ní nesouhlasila, ale nebyla nudná, protivná a ani blbá. :) Její nejlepší kamarádka a spolubydlící na koleji, Erin, je přesně to praštěné trdlo, které každému vykouzlí úsměv na rtech. Pak je tu Kennedy, ex přítel Jacqueline, který si myslí, že je eso a že se prostě musí vybouřit, dokud má čas. Pan Heller, učitel ekonomie, který překvapí víc, než by se dalo očekávat. A pak je tu Landon, jeho asistent, který je tak okouzlující, až to Jacqueline mate hlavu. V neposlední řadě nesmím ani zapomenout na šarmantního, nebezpečného, ale přesto přitažlivého a tajuplného Lucase. Na něj mi slova prostě nestačí. :) Jako poslední stojí (či nestojí) za zmínku Buck. Kluk, který může za všechno. 

Můj pohled na knihu
Je toho tolik, čím bych chtěla začít, ale nevím jak! :) Stále jsem ještě emočně vyčerpaná, jak jsem knihu dočetla jedním dechem (původní recenze z ledna 2014), i když jsem to tak neměla v plánu. Chtěla jsem si ji vychutnat, protože už od začátku byla výjimečná! A to doslova. To, jak se Tammara vůbec nemazlí se začátkem a hned přistupuje k závažnějšímu tématu a k hlavní věci, která celý příběh vlastně rozjela, je neskutečná! Rozhodně jsem nepočítala s tím, že se tak brzy seznámím s hlavním problémem. Už to bylo samo osobě jiné než knihy, které jsem četla předtím. 
A pak, když se objevil Lucas... No... Jak to říct... :) Od té doby, co jsem četla Božského bastarda (recenze zde), jsem nečetla žádnou knihu, kde by byl tak silný náboj přitažlivosti, jako právě tady mezi Jacqueline a Lucasem. Některé části jsem tak hltala, že jsem zapomínala dýchat a pak jsem byla zklamaná, když jejich setkání skončilo. Emoce jsem měla napnuté jako kšandy a to po celou dobu, co jsem knihu četla!
Navíc mi už dlouhou dobu chybělo něco, kde děj není jen jednosměrně zaměřený a Easy? je knihou mnoha tajemství a skrytých a překvapivých konců! Od půlky jsem měla jen každou chvíli zvednuté obočí a říkala si "Cože?!" nebo "Páni!". 
Kniha pro mě byla jednoznačně jedním z příběhů, které mě uchvátily, emočně rozhodily, a na které jen tak nezapomenu a ráda se k Easy? vrátím. 
Jen na jednu věc jsem po celou dobu v knize čekala. A to na tu, kdy se objeví ten problém s tím v anotaci zmiňovaným stalkingem. Ta mě totiž v anotaci zaujala. A pokud jste na tom, jako já, nejspíš budete také očekávat, kdy se to stane? Kdy se to vyhrotí? Kdy ji začne útočník pronásledovat? V půlce knihy si budete říkat, že to je divný, že už do konce moc nezbývá a pořád žádný stalker. A tak to je. Příběh o stalkingu to není, klamala bych, kdybych řekla, že ano. Ale na určitý způsob pozorování narazíte. Nejspíš si pomyslíte, že to je celkem síla, ale není to přímo forma stalkingu. Alespoň ne podle mě. 
I přesto je kniha úžasná od začátku do konce. Příběh plyne před očima a já jsem jen litovala, že mi tak brzy utekla. Ta energie, napětí a silná přitažlivost mezi hlavními hrdiny je nepopsatelná. (Možná proto bych knihu doporučila až tak dívkám 16+.) A když pak přijde zvrat, který nečekáte, je to prostě to, co dělá úžasnou knihu úžasnou. A když už je těch zvratů a tajemství víc, než jste si vůbec uměli představit, je to nepopsatelné! 
Easy? můžu jen a jen doporučit a Tammaru Webberovou pochválit za tuto úžasnou knihu. Rozhodně si nenechám ujít další její příběhy! A to především i Lucasův příběh v podobě knihy BREAKABLE.

Dusan Novakovic aneb kluk z obálky
Jistě asi nikomu neunikl kluk, který na obálce ztvárnil Lucase a to včetně jeho tetování. Nedalo mi to a musela jsem pro vás najít jeho maličkost.
Jmenuje se Dusan Novakovic, pochází ze Srbska a v současné době žije v New Yorku, tak to aspoň říká jeho facebookový profil. :) Mimo obálku Easy se objevuje ještě na obálkách série Devoured od Emily Snow. 
Nejsem fanda těch dlouhých vlasů, ale když už z něj v Americe udělali velkého modela, stojí za to zmínit, kdo nám Lucasovu podobu trošku přiblížil. 



Rozhovor s Tammarou Webber
Which five things describe you the most?
I’m a mother. I believe in true love. I’m very shy. I’m an animal lover. I (unintentionally, I swear!) kill plants.

Kterých pět věcí tě nejvíce charakterizuje?
Jsem matka. Věřím v opravdovou lásku. Jsem hodně plachá. Jsem milovnicí zvířat. Vraždím (neúmyslně, přísahám!) rostliny.

***

How old were you when you wrote your first story? What was it about?
I was seven or eight. The story was about a stuffed (toy) bear who had a rather self-absorbed doll for a best friend.

Kolik ti bylo, když jsi napsala svůj první příběh? O čem byl?
Bylo mi sedm nebo osm. Příběh byl o plyšovém medvědovi, který měl za nejlepší kamarádku poměrně egocentrickou panenku.

***

Do you listen to music while you’re writing? Do you have your own playlists for Easy and Breakable?
I do. I’ve made playlists for all six of my books – they can all be found on my youtube channel. Each track corresponds to a chapter of the book.

Posloucháš hudbu, když píšeš? Máš své vlastní playlisty pro Easy a Breakable?
Mám. Vytvořila jsem je pro všech šest mých knih – všechny můžete najít na mém Youtube channelu (K tomu se dostaneme v další části projektu!). Každá píseň odpovídá kapitole z knihy.

*** 

What inspires you when you create new characters for a book? Are they based on someone you know?
My characters are products of my imagination. None are “me” or based on people I know, though I sometimes borrow a personality quirk, a physical or emotional characteristic, or bits of backstory of people I know or observe – something all writers do, I think.

Co tě inspiruje při tvorbě nových postav do knihy? Jsou založené na někom, koho znáš?
Mé postavy jsou produkty mé fantazie. Žádná není „mnou“ nebo založená na lidech, které znám, i když si občas půjčím osobnostní vtip (zvláštní, vtipná zvyklost), fyzickou či emocionální charakteristiku, nebo kousky z příběhů lidí, které znám nebo pozoruji – myslím, že to dělají všichni spisovatelé. (- Asi ano, také to dělám. :) )


What was your first idea, impulse, before you’ve started writing Easy? Where did the idea of story like this come from?
I was raped by a classmate – someone I’d considered a friend – in my early twenties. I felt so stupid for trusting that guy that I took all the blame on myself. I didn’t report it, and I didn’t tell anyone what had happened until twelve years later, when I told my best friend. She helped me see that what happened to me wasn’t my fault. Easy was born several years later, when Jacqueline began to tell me her story.

Jaký byl tvůj první nápad, impuls, předtím, než jsi začala psát Easy? Kde nápad jako takový vznikl?
Byla jsem znásilněna spolužákem – někým, koho jsem považovala za přítele – v mých raných dvaceti. Cítila jsem se hloupě, že jsem tomu klukovi věřila, že jsem všechnu vinu vzala na sebe. Nenahlásila jsem to a nikomu jsem neřekla, co se stalo. Až po dvaceti letech jsem se svěřila své nejlepší kamarádce. Pomohla mi, abych si uvědomila, že to co se stalo, nebyla moje chyba. Easy se zrodilo několik let poté, když mi Jacqueline začala vyprávět svůj příběh.

***

Did you know from the beginning that there will be also a Lucas story?
No. Lucas didn’t really “speak” to me when I wrote Easy. Easy was Jacqueline’s story. I didn’t hear from Lucas until about a year after I published Easy.

Věděla jsi už od začátku, že bude i Lucasův příběh?
Ne. Lucas ke mně niky „nepromlouval“, když jsem psala Easy. Easy byl Jacquelinin příběh. Lucase jsem „uslyšela“ asi až rok poté, co jsem Easy vydala.

*** 

Which one of these two books do you like more – Easy or Breakable?
They’re such different books, and yet so intertwined. I love Landon’s story. He was, in my opinion, the one who was “saved,” and I think Breakable helped make that more obvious for readers. I got a lot of satisfaction from telling his heartbreaking backstory and his side of their love story. That said, I believe Easy will always be the most important thing I’ll ever write.

Kterou z těchto dvou knih máš raději – Easy nebo Breakable?
Jsou to tak rozdílné knihy, a přece tak propletené. Miluju Landonův příběh. Podle mě to byl on, kdo byl „zachráněn“, a myslím si, že Breakable pomohlo k tomu, aby to pro čtenáře bylo více zřejmé. Dostalo se mi hodně spokojenosti z vyprávění jeho srdcervoucího backstory (příběhu z minulosti) a jeho pohledu na jejich lovestory. To znamená, že věřím, že Easy bude vždy tou nejdůležitější věcí, kterou jsem kdy napíšu.


Could you tell us something about your other series – Between the Lines?
The BTL series has five main characters – two guys and three girls. Four of them are young Hollywood film actors. My son was a junior at New York University’s Tisch School of the Arts when I began writing the first book. (He’s now an actor living in LA.) Celebrities are more closely scrutinized than ever now, thanks to social media, and the general public feels the right to have a say about everything from their career choices to their relationships and choice of friends. The story began coming to me when I wondered how my son would handle complete strangers getting so involved in his life at such a young age.

Mohla bys nám prozradit něco málo o tvé další sérii – Mezi řádky?
Mezi řádky má pět hlavních postav – dva chlapce a tři dívky. Čtyři z nich jsou mladí Hollywoodští herci. Můj syn byl v prváku na New York University’s Tisch School of the Arts, když jsem tuto sérii začala psát. (Teď je z něj herec žijící v LA.) Celebrity jsou teď pod větším drobnohledem než kdy dřív, díky médiím a široké veřejnosti, která si myslí, že má právo vyjádřit svůj názor na vše - od jejich výběru kariéry až po jejich vztahy a výběr přátel. Příběh ke mně začal přicházet, když jsem přemýšlela, jak můj syn zvládne ty naprosté cizince, co se budou stále zapojovat do jeho života v takovém mladém věku.

***

Do you have your favorite writer and book?
By the time you’re my age, you’ve fallen in love with many books and authors! :) If I have to choose a favorite, I’d say Jane Austen. I discovered her books in my late twenties and quickly devoured everything she wrote, but Pride and Prejudice blew me away. To me, it’s the original perfect HEA romance novel.

Máš nějakého oblíbeného autora a knihu?
Když jste v mém věku, tak už jste se zamilovali do mnoha knih a autorů. :) Pokud bych si měla vybrat favorita, řekla bych Jane Austen. Objevila jsem její knihy ve svých raných dvaceti a rychle hltala vše, co napsala, ale Pýcha a předsudek mě dostal nejvíc. Pro mě je to originální a dokonalý romantický příběh s happyendem. 
(HEA = Happily Ever After = "A žili šťastně až navěky." – pozn. překladu)

***

Would you like to say something to your Czech readers?
Just a ginormous thank you. I’ll forever be astounded that something I wrote found its way around the world to be translated and read by people who may live lives quite unlike anything I’ve experienced, but who are still touched by the story I created. All I can think to say is thank you for reading. Thank you for letting Jacqueline and Lucas tell you their stories, and thank you for letting me tell you mine.

Chtěla bys něco vzkázat svým českým čtenářům?
Jen obrovské díky. Navždy budu ohromena, že něco, co jsem napsala, si našlo cestu okolo celého světa, aby to bylo přeloženo a čteno lidmi, kteří nejspíš žijí životy, jaké si neumím představit, ale kteří jsou stále dojati příběhem, který jsem vytvořila. Jediné, co mohu říci je, že vám za čtení děkuji. Děkuji, že jste nechali Jacqueline a Lucase, aby vám pověděli své příběhy, a děkuji, že jste mě nechali říct vám ten svůj.


Playlist







Úryvky 

V následujících sekundách se všechno odehrálo tak rychle, že jsem nejdřív nechápala, co se vlastně děje. V jedné chvíli jsem otevírala dveře auta a vzápětí jsem ležela tváří dolů na sedadle, bez dechu a neschopná se pohnout. Snažila jsem se vyprostit, ale něco těžkého mě tlačilo dolů.
"Ten kostým čertice ti moc sluší, Jackie." Ten hlas byl nějak známý, i když zněl trochu zastřeně.
První, co mě napadlo, bylo NEŘÍKEJ MI JACKIE, ale tuto myšlenku rychle vystřídala panika, když jsem ucítila, jak mi něčí ruka vyhrnuje už tak dost krátkou sukni o něco výš. Pravou ruku jsme měla úplně nehybnou, stlačenou mezi tělem a sedadlem. Opřela jsem se levou rukou do sedadla vedle své tváře a znovu jsem se zkusila nadzvednout. Ruka, kterou jsem nejdřív cítila na stehně, mě rychle chytila za zápěstí. Vykřikla jsem, když mi ten člověk zkroutil paži za zády a pevně ji tam přitiskl. Opíral se o mě předloktím. Nemohla jsem se pohnout. - str. 8

-

"Je to má vina, že nemůžu přejít z domu do auta, aby se mě jeden z vás nepokusil znásilnit?" Plivla jsem to slovo zpátky, aby viděl, že se toho nebojím. 
"Jeden z vás? Myslíš, že mě můžeš srovnávat s tímhle sráčem?" Ukázal na Bucka, ale nespouštěl ze mě oči. "S ním nemám NIC společnýho." Tehdy jsem si teprve všimla tenkého stříbrného kroužku na levé straně jeho spodního rtu. 
Skvělé. Byla jsem sama na parkovišti s cizím klukem, který měl piercing a který ještě pořád držel moje klíče. - str. 13

-

"Neodpovědělas na tu otázku, Jacqueline!" Mluvila skoro tak zřetelně jako já a moje jméno vyslovila ve třech oddělených slabikách - jako tři slova. "Kdo byl ten úžasný kluk a hlavně, proč s ním nevyřešíš svou sexuální vyhladovělost? Do háje, já bych klidně skopla Willa z postele, jen kdybych s ním mohla strávit noc!"
"Děvko," okomentovala to Erin.
Maggie se zasmála. "V tomhle případě... asi jo." - str. 55

-

Erin: Máš ještě ten kelímek?
Já: Jo.
Erin: Sundej ten papírovej obal.
Já: Bože...
Erin: Jeho tel. číslo?
Já: Jak to víš?
Erin: Jsem Erin. Vím všecko ;)
         Bylo mi divný, proč píše na tvůj kelímek, když ti dělá kávu sám. - str. 67

-

Nutnost chrániče hlavy se vysvětlila, když nám popisoval, jak dávat hlavičky - oběť zadní částí hlavy udeří útočníka do úst nebo do nosu. Pak se probíral odupání na nohu (všechny jsme se smály, když nás Lucas žádal, abychom dupnutí jen naznačily - že rád zareaguje, jakoby to bylo plnou silou), úder loktem do bránice a pohyb, který Raplh nazval "sekačka", když přišel zkontrolovat naše pokroky.
Postavil se před Lucase a řekl: "Toto bude další pohyb, který na naše instruktory radši nezkoušejte plnou silou." Otočil se a poplácal Lucase po rameni. "Nechceme naše chlapce připravit o možnost mít děti."
Ženy se chichotaly a Lucas zíral na podlahutrochu nejistě, s ústy staženými do rozpačité grimasy. "Ve skutečném životě, se prostě natáhnete a chytnete ho v rozkroku a zakroutíte a zatáhnete tak, jako když chcete nastartovat sekačku."
Předvedl to i se zvukovým efektem nastartovaného motoru, a dokonce i Donova skupina se dívala a smála se. - str. 186 - 187




Léto s nakladatelstvím Jota - Projekt Easy?
Hodnocení:
5 hvězdiček z pěti - bez pochyb! A ještě přidávám bonus za zmínku o kurzu sebeobrany, který se tak i pro mě stal zajímavým a myslím si, že by každá dívka a žena měla v základech vědět, jak se bránit!

Pokud vás recenze zaujala a nemůžete odolat koupi, knihu si můžete objednat přímo ZDE na stránkách nakladatelství Jota. Přeji krásné počtení! 

Stefanie G.

3 komentáře:

  1. Zajímavé, že Levné knihy použily stejnou fotografii: http://www.levneknihy.cz/tajemstvi-lynburnu/d-125012/

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto skvela recenze! A na soutez se tesim :)

    OdpovědětVymazat