pátek 12. února 2016

Marissa Meyer - Měsíční kroniky #3 - Cress

Tváře ji zalilo horko. Ruce se jí začaly třást.
"U všech trumfů," zamumlal Carswell Thorne. Spustil nohy na podlahu a předklonil se, aby si ji lépe prohlédl. "To všechno jsou vlasy?"
Pouto se přerušilo, sen o jediné dokonalé lásce se rozplynul kolem ní. 
Náhle se jí zmocnila panika. Se zapištěním se sklonila, aby ji nebylo vidět a lezla pod stůl.
...
"Co - kam - kam zmizela?" ozval se z obrazovky Thorneho hlas.
"Vážně, Thorne." Dívčí hlas. Že by Linh Cinder? "Přemýšlíš vůbec někdy, než začneš mluvit?"
"Co? Co jsem řekl?"
"To všechno jsou vlasy?"
"Ty jsi to neviděla? Bylo to něco mezi vrabčím hnízdem a klubkem příze, které rozsápal gepard."
- Cress, str. 52-53

Měsíční kroniky jsou prostě srdcovka! A vůbec nevadí, že má Cress 600 stran, uteklo to jako voda!  

Cress od dětství vyrůstala sama uvězněná v umělém satelitu. Jedinou společnost jí zde dělají počítačové obrazovky. Díky času strávenému s počítači se Cress vypracuje ve špičkovou hackerku. Naneštěstí je však přinucena pracovat pro královnu Levanu a právě dostala rozkazy vystopovat Cinder a jejího pohledného průvodce. Cinder a kapitán Thorne jsou na útěku. Společně se Scarlet a Vlkem plánují svrhnout královnu Levanu a zabránit její armádě v invazi na Zemi. Právě Cress může Cinder a jejím společníkům pomoct. Odvážný pokus zachránit ji se však nezdaří a celá skupina se rozdělí. Cress má konečně svou svobodu, ale musí za ni zaplatit vyšší cenu, než si dovedla představit. A královna Levana nehodlá připustit, aby se někdo postavil do cesty její svatbě s císařem Kaiem.
I když se Cress, Scarlet ani Cinder necítí být povolány k záchraně světa, zdá se, že jsou jedinou nadějí, kterou svět má.


Originální název: Cress
Série: Měsíční kroniky
Autor: Marissa Meyer
Díl v pořadí: 3.
Nakladatelství: Egmont
Překlad: Jana Zejmanová
Počet stran: 612
Rok vydání: 2014
Klíčová slova: dystopie, fantasy, pohádky
Přibližný doporučený věk: 16+


Jen moje malé Já a Já
Cress je ve své družici daleko od Měsíce a od Země uvězněná již několik let. Je skvělou hackerkou a v počítačích se prostě vyzná. To proto si ji paní Sybil vybrala. Jenže ona už takhle dál nemůže. Nemůže jen přihlížet a dívat se, jak královnini vojáci plení zemi a zabíjejí nevinné lidi. To proto se spojila s Cinder
Ano, třetí díl Měsíčních kronik je věnovaný Cress, dívce s dlouhými vlasy, dívce, která je uvězněná v družici a ví toho mnohem víc, než by ostatní čekali. Ale autorka nezapomněla ani na ostatní hlavní hrdiny, které jsme měli šanci poznat v předchozích dílech.
Cinder, Scarlett, Vlk i Thorne (a Iko) plánují, jak překazit královskou svatbu, jenže plány jim překazí záchranná mise – záchrana té tajemné holky z družice. Když ale selže, Cinder zůstane sama s pomocníkem paní Sybil a se zraněným Vlkem. Jejich přistání se Zvonečníkem je jasné – musí najít doktora Erlanda. Čeká na ně tajemná Afrika a nejistota, jestli vůbec Jacinovi může věřit. Scarlet je unesena. Thorne a Cress uvězněni v družici, která se co nevidět zřítí na Zemi a oni při pádu uhoří.
Marissa odvádí skvělou práci. Její knihy jsou čtivé, plné energie, tajemství a nových napínavých chvílí. Donutí vás čít, protože prostě musíte vědět, co přijde, co vymyslí nového. Cindeřino dobrodružství v Africe je úžasné a Cress s Thornem nemají chybu. Všechno to sahá ještě mnohem, mnohem dál, a když dočtete poslední stranu, chcete další. Nemůžu se dočkat příběhu Winter, která se již objevila i v tomto díle. Alespoň na chvíli.
Cinder je i zde stále ta odvážná a nejistá. Vše, co se stalo, si vyčítá, ale to k ní prostě patří. Scarlet si tu moc neužijete, ale abych pravdu řekla, ani mi nechyběla. Cress se mezi ně zařadila lehce. Je bojácná a tichá, ale to je samozřejmé, když po celé ty roky byla v kontaktu pouze s Divotvůrkyní. Podle mě ji Marissa mohla udělat ještě vystrašenější, protože se všemu přizpůsobila až příliš rychle a hladce. Princ Kai… Princ Kai pro mě byl už od začátku takovou postavou, u které jsem si nebyla jistá, co si mám myslet, ale v tomto díle jsem si na něj začala utvářet vlastní názor, který vám ale zatím neprozradím. :) Vlk byl kapitolou samou o sobě už ve Scarlet. Vlastně to bylo poprvé, co se tato série přiblížila víc k YA a romantice. Jeho oddanost je někdy až příliš, ale stále jsem ho měla ráda. Thorne je úžasný. Chybělo mu trochu toho kouzla z předchozího dílu, ale o tom už jsem mluvila. Co mu ale nechybělo, byly jeho dokonalé vtípky a v příštím díle bych ho chtěla ještě víc! (Prosím!) Doktor Erland se také konečně objeví a na jeho tajemství budete jen koukat. A Jacin? Na něj jsem opravdu zvědavá!
Jenže i přesto, jak na Měsíční kroniky nedám dopustit, první díl pro mě byl stále nejlepší. Cress mi ze začátku přišla trošku zmatená a překombinovaná, i když do sebe všechno krásně zapadalo. Thorne už tu nebyl až tak úžasný a skvělý jako ve Scarlet (ale stále je to můj hlavní hrdina číslo jedna) a situaci zachraňovala Iko, která byla v tomto díle opravdu nepostradatelná a na její chvíle jsem se těšila jako malá. Něco mě ale na tomto díle trošku mrzelo, možná to bylo tím, že je příběh tak dlouhý, ale nebyla jsem zklamaná, to ne. Jen jsem se do vyprávění občas nemohla tolik vžít. I teď mám v hlavě pouze jen několik nejzajímavějších útržků a zbytek jako by byl v mlze.
Tím samozřejmě neříkám, že třetí díl byl o tolik slabší, to ne, stále je to u mě na čtyři hvězdičky. Cress má své kouzlo a Scarlet měla taky své, jenže Cinder, ta pro mě byla zatím nejkouzelnější, a stále je. Winter v českém překladu očekávám se zatajeným dechem, přece jen nechci, aby už ten úžasný příběh skončil, a s překladem jsem naprosto spokojená a nechci si to kouzlo kazit originálem (který je jistě ještě lepší).
Pokud stále váháte a odkládáte přečtení Cinder, věřte mi, že děláte chybu. Já to taky odkládala a pak jsem nechápala, proč?! Proč mi tato dokonalost tak dlouho unikala?! Neváhejte. Neotálejte. Měsíční kroniky dělají čest svému hodnocení a rozhodně se vám budou líbit!

Recenze na předchozí díly:
 

Hodnocení:

Stefanie G.

1 komentář:

  1. Super recenze :) . Zrovna včera jsem už asi posté četla v knihovně antonaci na Cinder a zase ji vrátila zpět do poličky. Asi už se ale odhodlám si jí přečíst :D
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat