středa 10. února 2016

Sabaa Tahir - An Ember in the Ashes #1 - Jiskra v popelu (RC)

Vídáme tě ve svých snech. Budeš hořet, protože jsi jiskra v popelu.
- Jiskra v popelu, str. 407

Už od chvíle, kdy jsem ji uviděla na Goodreads, jsem si tuto knihu zamilovala! Věděla jsem, že si ji musím přečíst, zubila se na mě ve čtečce, ale čas a ostatní recenzní výtisky se mi pošklebovali. Prostě nemám štěstí na to, abych si stihla přečíst knihu, kterou si pořídím v originále předtím, než vyjde v češtině. Ale u Jiskry v popelu to napravím, protože prostě… Aaach!

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte.

Sirotek bojující za svou rodinu. Voják bojující za svobodu. Jiskra v popelu je epická fantasy, která se odehrává v brutálním světě připomínajícím Římskou říši.
Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod krutou nadvládou válečnického Impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii Šerosráz a bude pro ně špehovat, odboj zachrání jejího bratra před popravou.
Elias, nejlepší voják na šerosrázské akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se zkoušek, nemilosrdného klání, z něhož má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši.
Když se Laiiny a Eliasovy cesty na Šerosrázu zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propletené víc, než by si kdy dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.

Originální název: An Ember in the Ashes
Série: An Ember in the Ashes
Autor: Sabaa Tahir
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Host
Překlad: Petra Johana Poncarová
Počet stran: 456
Rok vydání: 2016
Klíčová slova: dystopie, thriller
Přibližný doporučený věk: 16+


Král Taius padne. Kdo nastoupí na jeho místo?
Jiskra v popelu je další dystopickou sérií, které se ujalo nakladatelství Host a já jsem za to nesmírně vděčná! Bála jsem se, jak dopadne překlad, protože jsem pár kapitol měla načtených v originále, ale s tím jsem, jako vždy v případě Hostu, neměla ani trochu problém. Byla jsem nadšená. Ale ne ihned…
Laia patří do rodu Učenců, do rodu, který si Impérium podmanilo a který pro ně nic neznamená. Plení jejich domy, dělají nájezdy jen proto, aby našli spojence s Odbojem, odpůrci království a Impéria. A jednoho dne si přijdou i pro Daria, jejího bratra. Jenže ona je tak zbabělá, že se Masce nepostaví a poslechne bratrovu radu. Uteče. A rozhodne se najít Odboj a zachránit svého bratra, ať to stojí, co to stojí, i když její cesta vede přímo na Šerosráz.
Mezitím se Elias Veturius připravuje na svoji svobodu. Byl vycvičen jako Maska a za pár dní odpromuje. A uteče. Dezertuje jako zrádce. Nechce mít už dál nic společného s Šerosrázem. S Maskou. Jenže to by bylo moc snadné a jeho plán naruší příchod nečekaných hostů s posláním, že je čas Zkoušek. Král Taius nemá žádného potomka, žádného dědice, jeho rod padne a je potřeba zvolit nového krále.
Tohle všechno je jen začátek. Začátek toho úžasného a akčního příběhu, který vás jednoduše učaruje. Sabaa si dala opravdu záležet a příběh je tak reálný, jak jen může být. A i když si ze začátku myslíte, že víte vše, najednou proti vám obrátí něco úplně nového a vy se ocitáte v opravdovém fantasy příběhu. Jedním slovem: Dokonalé
Ale moje pocity nebyly ze začátku takové. Vlastně jsem měla problém se do knihy začíst. Hlavní hrdinka Laia mi přišla nesympatická a zbabělejší než myš. Veturius tomu moc nepomohl. Jeho zlomená a celkem slabošská duše toužící po útěku se od Laii moc nelišila. Ale pak se to zlomilo. Nejspíš za to mohl Šerosráz a Velitelka, jejíž postava je opravdu třešničkou na dortu. Možná ta náhlá proměna obou (teda především jedné) postav. To, jak autorka dokázala postavy pomalu proměňovat a já v nich viděla víc a víc reálné postavy peroucí se s vlastním osudem. Počáteční skepse byla ta tam a já pochopila, proč takové obě postavy musely být. Oceňovala jsem i tu další směsici vedlejších postav, ať už to byli lidé z Odboje, nebo spolubojovníci Šerosrázu. Sabaa skvěle zachytila nádech tohoto hrozivého a děsivého místa a opravu jsem si chvílemi říkala, že se inspirovala ve Hře o trůny. Brutalita, násilí a agresivita. Krvežíznivost, intriky, tajemství, zlo. Ale také přátelství. To všechno tu je.
A když už jsem u přátelství… Asi jsme v současnosti narazili na bod, kdy jsou milostné trojúhelníky pasé a nově vznikají čtyřúhelníky (viz Rudá královna). Tak úplně to sice na tuto knihu nesedí, ale něco takového se tam rýsuje a já dosud nevím, co si o tom myslet. Snad mi to autorka pomůže objasnit v dalším díle.

VŽDY VÍTĚZNÝ!
- Jiskra v popelu, Sabaa Tahir

Jiskra v popelu je autorčinou prvotinou a musím říct, že opravdu povedenou. Čím rychleji mi stránky utíkaly před očima, tím víc jsem chtěla, aby byla kniha delší. Mnohem delší. Nechtěla jsem pryč ze Šerosrázu, i když byl tak krutý. Nechtěla jsem Impérium nechat jen tak jít. Kniha mě do sebe vtáhla natolik, že jsem okolí při čtení ani nevnímala. A tak to má být. Kniha není jen o hlavních postavách, ale i o vedlejších. Téměř každá má svůj příběh, který do hlavní osy určitým způsobem zasahuje. Sabaa tak dokázala něco, čím se i tyto postavy staly důležité a vy si je chtě nechtě zapamatujete. Ať už je to služka Izzi, Kuchta nebo Teluman a Laini rodiče. Ti všichni dohromady vytváří příběh, který se zase konečně netočí jen kolem hlavních hrdinů.
Ano, jsem z Jiskry v popelu nadšená a nemůžu se dočkat dalšího dílu. Chci znát víc z té spousty tajemství a chci vědět, jak se s předepsaným osudem oba hrdinové poperou. Ale i přesto jsem těsně po přečtení půl hvězdičky strhla. Proč? Právě kvůli jistým vztahům, které v knize panovaly a taky z počátečního skeptického a nejistého pohledu na první kapitoly. Jenže když se na to dívám zpětně, myslím, že si Jiskra v popelu ode mě pět hvězdiček zaslouží. Líbila se mi mnohem víc, než Rudá královna a dokonce i víc, než Scarlett nebo Cress z Měsíčních kronik (a to je co říct, protože tuhle sérii jsem si opravdu zamilovala!). Ráda se k ní brzy vrátím, protože tenhle příběh má prostě jiskru… Takže z toho pro vás plyne jen to, že si ji máte co nejdříve najít, pořídit a přečíst! A napsat mi na ni svůj vlastní názor! :)





Hodnocení:

Za recenzní výtisk velmi děkuji KNIHCENTRUM.cz!


Stefanie G.

4 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Určitě stojí za to! :) Jestli bude druhý díl tak dobrý jako ten první, tak to bude moje srdcovka! :3

      Vymazat
  2. Tak tahle recenze mě docela navnadila, dobrých fantasy knížek není nikdy dost :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) To jsem moc ráda! Jiskra v popelu za to rozhodně stojí :)

      Vymazat