pátek 11. prosince 2015

Elizabeth Weinová - Krycí jméno Verity (RC)

"Polib mě, Hardy! Polib mě, rychle!"
- Krycí jméno Verity

Musím přiznat, že recenze na Krycí jméno Verity se nepsala snadno. Je to kniha, u které jste si často museli připomínat, že je to fikce. Je totiž velmi snadné na to zapomenout. Autorka dokázala vytvořit skvělou autenticitu příběhu, kterou jsem oceňovala, nicméně i přesto měla své nedostatky.



Strhující příběh o přátelství, odvaze a zradě.
V říjnu 1943 se nedaleko Paříže, v okupované Francii, zřítilo britské špionážní letadlo. Jeho pilotka a pasažérka byly nejlepší přítelkyně. Jedna z dívek má naději, že přežije. Druhá hru o život prohrála dříve, než začala.
Když Verity chytne gestapo, myslí si, že nemá žádnou šanci na přežití. Jako tajný agent chycený na nepřátelském území zažívá nejhorší noční můru jakéhokoliv špióna. Nacisté ji ale ihned nezabijí, dají jí na výběr: Buď jim odhalí svou misi, anebo ji strašlivým způsobem popraví.
A ona se rozhodne říct jim pravdu. Avšak ne takovou, jakou očekávají.
Na každém kousku papíru bojuje Verity o svůj život. Odhaluje svou minulost, vypráví, jak se seznámila s pilotkou Maddie. Lituje svého selhání a ukazuje svou kuráž a zoufalou touhu dostat se domů. Ale budou její odhalení stačit SS? Pomohou jí její vyzrazená tajemství přežít?



Originální název: Code name Verity
Autor: Elizabeth Weinová
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 308
Rok vydání: 2015
Klíčová slova: historické drama, druhá světová válka
Přibližný doporučený věk: 16+


Napsala jsem pravdu!
Krycí jméno Verity, to je název letošní velmi opěvované knihy, která učarovala mnoho čtenářů. Dočkala se neuvěřitelné reklamy nejen v televizi, ale i v novinách a časopisech. Byla prohlášena nejlepší knihou roku. Co je na této knize tak úžasné? A je opravdu tak skvělá, jak se o ní povídá? To se dočtete v recenzi!
Autorka rozhodně své vyprávění nijak neprodlužovala a hned vás hodila do vody skoro s větou: „A teď si poraď, jak umíš.“ Hlavní hrdinka je zajatcem ve francouzském Ormaie a od svých věznitelů dostala papír a tužku, aby jim prozradila vše, co ví o anglickém vojenském vybavení, letadlech, letištích… Prostě o všem, co by Němcům mohlo usnadnit jejich výhru ve válce. Je kolaborantka. Zrádkyně. Pro své „pohodlí“ (i když se to jako pohodlí moc nazývat nedá), zaprodala svoji duši a rozhodla se napsat celý svůj příběh. Tedy ne svůj, ale její nejlepší kamarádky Maddie. Protože je to právě ona, kdo jejich let nad nepřátelsky okupovanou Francií nepřežil. A je to ona, koho měla hlavní hrdinka nadevšecko nejraději.
Píše o Maddiiných začátcích, o tom, jak se zamilovala do létání a co jí pomohlo dostat se k pomocnému leteckému sboru ATA, ale i to, jak se poznala s Královničkou. Vypráví o jejich zážitcích v průběhu války, jejich nesnáze a úkoly, vyjmenovává různé druhy letounů i letišť.
Ano, informací je zde opravdu hodně a je na vás, jak si s nimi poradíte. Musím přiznat, že já jsem se ze začátku celkem ztrácela, než jsem si na autorčin styl psaní zvykla, ale po celou dobu jsem obdivovala překlad. Navíc, přiznávám, že historickým knihám moc neholduji. Je jen málo příběhů, co mě zatím oslovilo (Ta druhá zapisovatelka například, nebo Ve stínu černých ptáků). Krycí jméno Verity k nim začalo patřit až poté, co jsem se začetla do druhé poloviny. A ještě mě v tom utvrdilo, až když jsem se dostala k druhé části knihy, ta je totiž brilantní. Obě části jsou od sebe oddělené šedými dvojlisty. První nese název Verity, druhá Kittyhawk. A až ta druhá vám vysvětlí vše, co vám bylo předtím nejasné, vše, co se vám nepozdávalo, vše, co prostě nedávalo smysl. Je to část, která je jako druhé ozubené kolečko, bez kterého to první nemá skoro význam.
Nemůžu prozradit mnoho, protože pak by na vás nečekalo to stejné překvapení jako pro mě, které jsem nesmírně ocenila. Jediné, co potřebujete vědět je, že i když historii a historické romány moc nemusíte, Krycí jméno Verity váš názor rychle přehodnotí. Je to skvělý pohled na druhou světovou válku z pohledu ženy, dívky, chcete-li, a mnohým mladým čtenářům, kterým toto období připadá tak vzdálené a nezajímavé najednou může připadat fascinující a kruté. Rozhodně nečekejte žádný milostný příběh, jen pravdu. Autorka vás nebude šetřit německými výslechovými metodami, cizími (německými a francouzskými) frázemi a slovíčky, ale ani sprostšími slovy. A hlavní hrdinka? Ta pro vás zůstane tajuplnou osobou až do poloviny příběhu. Rozhodně vás k sobě nepustí blíž, než jen na pár kroků. Zato u Maddie budete mít pocit, jako byste ji znali dokonale.
Na závěr mi nezbývá napsat nic jiného, než knihu ohodnotit čtyřmi hvězdičkami. Plný počet nedávám právě kvůli první části knihy, která i přes zajímavé téma tak nějak skomírala a nabízela spíše hromadu informací než příběh. Vím, že to k tomu patřilo, jenže… Byl to takový nudnější rozjezd. Zato konec a druhá část to skvěle napravily. Nemohla jsem se od knihy odtrhnout a přiznávám, že mi ukápla i slza. Krycí jméno Verity je kniha, která je naprosto odlišná od všech, které v poslední době vycházejí, takže pokud jste přesycení přeslazenými YA příběhy, nebo jste prostě jen zvědaví a chcete se dozvědět, jak to vypadalo za války a jakou roli v ní sehrály ženy, tato kniha je ta pravá. Autorka ji napsala tak reálně, že neuvěříte, že je to fikce. Neuvěříte, že je příběh založený pouze na inspiraci. A neuvěříte, že ani jedna hlavní hrdinka doopravdy neexistovala. Jediné, co vám zůstane pod kůži, bude věta: „Napsala jsem pravdu.“




Hodnocení:

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství ALBATROS MEDIA. 

Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat