pátek 28. srpna 2015

Rick Yancey - Pátá vlna #1 - Pátá vlna

PRVNÍ VLNA: Temnota
DRUHÁ VLNA: Divoké vlny
TŘETÍ VLNA: Nákaza
ČTVRTÁ VLNA: Tlumič
PÁTÁ VLNA: ...

Mám ráda dystopické příběhy z budoucnosti. Jen mimozemšťané mě trochu děsí. Vlastně se takovým tématikám většinou vyhýbám. Pátá vlna ale jakoby mě k sobě táhla. Už jen ten název byl lákavý, stejně jako obálka a anotace… A že opravdu stála za přečtení!  
  
Po první vlně zůstala pouze tma.
Druhé vlně unikli jen ti šťastnější.
A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo.
Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.

Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany.

Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné.

Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

 Originální název: The 5th Wave
Série: Pátá vlna
Autor: Rick Yancey
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 448
Klíčová slova: Sci-fi/fantasy, romantika, napětí, dystopie
Přibližný doporučený věk: 16+

Na dnešku nezáleží
Mnohým z vás jistě neunikla chystaná filmová adaptace Páté vlny. Neunikla ani mně, dokonce mě donutila, abych se konečně do knihy, kterou už mám přes rok doma, konečně začetla. A ani trochu jsem toho nelitovala, spíš jsem si nadávala, že jsem se do knihy měla pustit už dávno!
Je složité líčit vám děj, protože ten je tak komplikovaný, že i mně samotné trvalo, než jsem si všechno ujasnila. Na začátku na vás čeká Prolog, který vám vysvětlí, jak to všechno začalo. Jenže pak vás to přehoupne ke Cassii (Cassie jako Cassiopeia, ne jako Cassandra), hlavní hrdince, která vypráví svůj příběh odehrávající se po Čtvrté vlně. Seznámíte se s její minulostí a projdete s ní napínavou současnost. To je první část knihy. Jako všechny další je od ostatních oddělená černou stránkou s nadpisem. Další část knihy je věnována Zombieho příběhu. Tyto dvě postavy tvoří ústřední příběh vyprávění. Cassiin cíl je najít svého brášku Sama, kterého si odvedla armáda, když byli ještě v kempu s ostatními přeživšími. V kempu, kde se po jeho odchodu odehrálo něco děsivého. Něco, co ji přimělo nikomu nevěřit. Její odhodlání dostat se do vojenské základny a najít svého brášku je to jediné, co ji drží nad vodou. Do doby, než potká Evana. Kluka, co žije sám v lesích. Kluka, co ji přiměje, aby zase někomu věřila.
Zombieho příběh se odehrává ve vojenském kempu, kde se shromažďují všichni přeživší a cvičí se na vojáky. Bezcitné vojáky. Stroje na zabíjení. Musím už teď říct, že Zombieho příběh jsem si oblíbila mnohem víc. Stejně tak i jeho postavu. Dlouho mi trvalo, než jsem si na něj zvykla, ale pak jsem se na jeho část vyprávění těšila mnohem víc. Cassie mi prostě tak nějak úplně nesedla a právě kvůli ní jsem snížila hodnocení o půl hvězdičky. Naopak se mi líbilo, jak autor prostřednictvím Zombieho vylíčil fungování kempu i celé události. Bylo to děsivé. Někdy až nechutné, ale přesto jsem se držela a chtěla vědět víc. Ve chvíli, kdy se Cassie seznámila s Evanem, jako bych se proti ní zatvrdila. Nemám moc ráda romantické vložení do takto napínavého příběhu. Ale třetí třetina mi dokázala, že tahle romantika tam prostě musela být! Protože bez ní by to prostě nebylo ono! A Evana jsem si nakonec zamilovala.

Jsme tu jen na chvíli a vzápětí už nejsme a nezáleží na čase, který tu strávíme, ale co s tím časem uděláme.
- Evan Walker, Pátá vlna

Mimo tyto dvě hlavní postavy se začtete i do kapitoly nazvané Tlumič. Ta je obzvlášť zajímavá, protože je psaná pouhým vyprávěním a je věnována Jinému. Ano. Mimozemšťanovi. Střelci. Tlumiči. A věřte mi, že na konci knihy budete chtít vědět, co se s touhle postavou sakra stalo! Protože prostě v dalším díle přece musí být! Nebo ne?!
A další vsuvkou je Samovo vyprávění. To vás taky dostane. Protože si najednou vlastně uvědomíte, jak do sebe všechno krásně zapadá.
I když je tato kniha neuvěřitelně komplikovaná, v jejím závěru je vlastně jednoduchá a vše do sebe krásně pasuje. Najednou vše vidíte jasně a ten chaos ze začátku jako by se rozplynul. To jsem na knize a na autorově stylu vyprávění obdivovala ze všeho nejvíc! Tu schopnost dát všechno dohromady. Udržovat čtenáře v nevědomosti až do té oné chvíle, kdy si to on sám přeje. Nemohla jsem přestat číst. Tak moc mě kniha bavila. Odložila jsem ji jen ve chvíli, kdy mi přišla Scarlet, protože ta byla prostě přednější. Ale žádná jiná kniha by mě nedonutila, abych ji odložila.
Takže pokud váháte, jestli se do Páté vlny pustit, nemusíte. Jen se musíte přenést přes počáteční zmatek, jakousi nejistotu a nevědomost, a pak to půjde samo. Kniha vás pohltí. Autorův nápad vás ohromí a na konci vás nechá s otevřenou pusou a touhou po dalším díle. Protože takhle to prostě skončit nemohlo!
Pátá vlna je něco jiného. Něco neobvyklého. Něco zajímavého. Něco, co vám bude ještě po dočtení ležet v hlavě. A rozhodně se začnete těšit na filmové zpracování, i když si možná nebudete jistí vybranými herci. (Alespoň já z toho mám obavy. Třeba výběr pro Zombieho pro mě není dostatečně drsný.) Jisté je jedno: Pátá vlna prostě za přečtení stojí!


Hodnocení:

Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat