čtvrtek 5. června 2014

Jaime Reed - Kronika Kambionů #1 - Osudová přitažlivost (RC review)

"Nepotřebuju toho ke štěstí moc, ale ty nejprostší věci jsou občas nejhůř dosažitelný. Ale teď, když je konečně mám, si je nenechám nikým vyrvat."
- Caleb, Kronika kambionů - Osudová přitažlivost, str. 184 



Po knize Plavat se žraloky jsem nutně potřebovala nějakou oddechovku… Něco, co by mě pobavilo a něco, co bych měla přečtené za jeden, maximálně za dva dny. Sáhla jsem po Kronice Kambionů a musím říct, že svůj účel splnila dokonale! J   


Jsou záhadní, přitažliví a nebezpeční… Kambioni.
Sedmnáctiletá Samara pracuje v knihkupectví, aby si vydělala na své první auto. Spolu s ní tam pracuje Caleb, okouzlující a tajemný mladík, jehož uhrančivý pohled nenechá klidnou téměř žádnou ženu. Samara je ale jediná, která cítí, že za jeho neodolatelným úsměvem se skrývá nebezpečí.
Tajemství, které Caleba obklopuje, přivádí Samaru do světa kambionů, ve kterém je přitažlivost a atraktivita podmínkou pro přežití.
Když se kolem začnou dít děsivé věci a ohrožovat její blízké, musí Samara riskovat a učinit rozhodnutí, které možná změní její život. Navždy.


Originální název: Living Violet
Série: Kronika kambionů
Autor: Jaime Reed
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Čeněk Matocha
Počet stran: 272
Rok a měsíc vydání: 2014/04
Klíčová slova: YA, nadpřirozené bytosti, sci-fi/fantasy
Přibližný doporučený věk: 14+
Fragment: 249 Kč / online 212 Kč



Jaime Reed je autorkou paranormální série pro Young Adults s názvem Kronika Kambionů. Říká o sobě, že je na psaní závislá. Studovala umění na univerzitě Virginia Commonwalth. Poté, co se nedostala na uměleckou školu a strávila tři roky hledáním sebe sama v New Yorku, se vrátila do rodného města a znovu objevila svou dětskou "lásku": psaní. Jejím mottem je: Nikdy se nedívat zpět. [Kambioni.cz]



kronika kambionů, neboli tak trochu jiná Temná akademie
Nejspíš jsem měla trošku jinou představu o tom, kdo kambioni jsou. Ale zjištění mě rozhodně nezklamalo. Vlastně pokud jste četli Temnou akademii, Kroniku kambionů si okamžitě oblíbíte. Navíc Osudové přitažlivosti nechybí propracovanější děj, postavy i vtip.
Samara je hlavní hrdinkou, která příběh vypráví. Její rodiče jsou rozvedení, ačkoliv se velmi často vídají, pracuje v Buncha Books, knihkupectví a kavárně zároveň, má jen pár přátel z práce, její nejlepší kamarádkou je praštěná Mia, jde do posledního ročníku na střední škole a je míšenka. Otec je černoch, matka běloška. Díky tomu také naráží na různé neshody a potíže ze stran spoluobčanů.
Jedním z jejích spolupracovníků o letních prázdninách je i Caleb, kluk s až příliš vysokým egem a nachově zbarvenýma očima. Hned na začátku jej Samara nemůže vystát a po menším incidentu jí na něm něco nesedí. Její zvědavost je silnější než pud sebezáchovy a ona se tak pouští do hledání pravdy: Co nebo Kdo je Caleb vlastně zač?


"Slovní úmluvy před soudem obstojí jen zřídka," odporoval mi.
"Jedině v případě, že při jejím uzavření nebyl přítomen svědek," střelila jsem pohledem po mamce. "Mamka je účastníkem a svědkem naší dohody. Tento tvůj dodatek nebyl v původní úmluvě obsažen, a proto není relevantní. Tvoje odvolání bude mít navíc za následek porušení dohody s ostatními stranami, což značí, že slovo muže neznamená nic a že tvoje osobní morálka může býti dost pochybná."
- Samara při vyjednávání se svým otcem ohledně hlídání svých nevlastních sourozenců a ohledně dohody o koupi nového auta, Kronika kambionů - Osudová přitažlivost, str. 28

Vtip a postavy
Nevím, jak ti, kteří četli Kroniku kambionů přede mnou, ale já si postavy v knize vážně oblíbila. Nasmála jsem se, občas zvážněla a někdy jsem byla i napjatá. To už se mi dlouho nestalo. Navíc jsem nenarazila ani na jednu postavu, která by se mi nelíbila, se kterou bych nebyla spokojená (i když měla Samara občas svoje mouchy).
Samaru jsem si oblíbila hned ze začátku. Líbilo se mi, jak byla svérázná a nenechala si nic líbit. Pak tu byla Nadine, tajuplná Polka, které chvíli trvalo, než si mě získala. Caleb byl prostě úžasný – alespoň ze začátku – a jeho vtípkům jsem se nejednou zasmála. Pak tu byla nejlepší Samařina kamarádka Mia, která přišla pokaždé s tou nejlepší hláškou v tu nejvhodnější chvíli, a její přítel Dougie, se kterým by mohli mít vlastní seriál, jelikož jejich vztah byl jako na houpačce. Nesmím zapomenout ani na Samařinu mámu a tátu. Máma byla sice trošku úzkostlivá, ale její táta byl boží! Jakožto právníkovi mu nechyběly ty pravé právnické chvilky. J Samařina nevlastní matka je jednoznačná fúrie a její nevlastní sourozenci jakbysmet.
Postav je tu ještě mnohem víc, ale trvalo by mi ještě dva další odstavce, než bych je popsala a vyjmenovala. J Abyste se s nimi seznámili, musíte si knihu přečíst.

"A jak se má černej Mr. Proper?"
- Mia o Samařiném tátovi, Kronika kambionů - Osudová přitažlivost, str. 33

Postřehy, pocity a doporučení
Vážně jsem po Plavat se žraloky potřebovala něco pozitivního, něco, u čeho bych nemusela tolik přemýšlet a truchlit. Váhala jsem nad druhým dílem Rozděleni časem nebo právě Kronikou kambionů. Jelikož jsem si ale vzpomněla na děj Bouře, rozhodla jsem se pro kambiony. A udělala jsem dobře! Nezklamali mě.
Po prvních padesáti stranách jsem byla naprosto vysmátá a doufala jsem, že to tak půjde dál. Bohužel se mi to úplně nesplnilo a i Samara se stala trošku nesnesitelnou. Naštěstí jen trochu. Ptáte se proč? Protože zamilovaný hlavní hrdinky prostě pak nepřemýšlí nad ničím jiným než nad objektem jejich lásky. V tomto případě šlo o Caleba. 
Ze začátku se mi líbilo, jak byla Sam samostatná a nepouštěla si ho blízko k sobě, ale pak najednou „blik“ a byla z ní jen další zamilovaná teenagerka. Proměna ale nastala i u Caleba. Ze sebevědomého chlapa se stal najednou kluk, který bez ženské pomoci nevěděl, jak má se svým „darem“ naložit.
Přestože byly tyto části trochu přitažené za vlasy, nevadilo mi to. Samařini přátelé a rodina děj jasně vyvažovali. Když pak přišel závěr, byla jsem spokojená. Nebylo to nic, co bych nepředpokládala, takže mě to nenechalo s otevřenou pusou, ale ani to nebylo nic, co by mě odradilo. Reakce na situaci, která se v závěru odehrála, se mi zdály přiměřené a tím Kronika kambionů v mých očích jasně stoupla.
Na Goodreads jsem knihu ohodnotila čtyřmi hvězdičkami. No, nejsem si jimi až tak úplně jistá. Na druhou stranu – víc než tři hvězdičky to určitě budou! A tři a půl mi zase přijde málo. Poslední dobou mám s hodnocením problém…
Každopádně bych knihu na závěr shrnula jako čtivou, pohodovou, napínavou, zábavnou a s otevřeným koncem (tak trochu). Rozhodně ji MUSÍM DOPORUČIT! Pokud máte chvíli volného času a chcete si zpříjemnit odpoledne, Kronika kambionů je jasná volba! 

Série


No... Obálky jsou podle mě děsné (až na první díl), ale co si budeme povídat :)


Hodnocení:
4 hvězdičky z pěti

Knihu si můžete koupit ZDE
Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Fragment!

Stefanie G.

NEZAPOMEŇTE STEFANIE G. BOOKS NA FACEBOOKU! :)


Anotace, obálka a o autorce: Kambioni
Obrázky: Jaime read booksKambioni

4 komentáře:

  1. Ja som túto knihu vyhrala, pritom YA knihy moc nemusím, ale páčilo sa mi to. Presne si to vystihla. Nič prevratné, ale nie zas až tak klišé, aby to nebolo dobré (teda, ak si to tak myslela) :D A samozrejme, mne sa Samara zo začiatku tiež páčila. Získala si ma hneď tou prvou vetou. No, som zvedavá, kedy (a či vlastne) vyjde druhý diel :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslela :D Byla jsem až překvapená, že se mi nakonec líbila tak moc :) Taky jsem zvědavá :D Ale myslím, že u Fragmentu to dlouho trvat nebude :) Doufám!

      Vymazat
  2. Ahoj, tuto knihu jsem četla a byla vážně skvělá!
    A také na tebe mám prosbu. Kde děláš ty obrázky obálek? Hrozně se mi líbí, že je to 3D. Prosím, prosím, smutně koukám. Poradíš?
    Díky moc předem.

    OdpovědětVymazat