pátek 12. února 2016

Samuel Bjørk - V lese visí anděl (RC)


Po spoustě dystopií jsem prostě měla náladu zas na nějakou tu severskou detektivku. A jestli se mi líbila a co na ní říkám, se dozvíte v recenzi!  

Brilantní norská detektivka, jež v sobě skrývá hrůzné tajemství.

Holger Munch miluje vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret. Kromě toho je policejní detektiv. Už se chystá do důchodu, v němž si tohle všechno užije, jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuju sama“ na krku.
Munch se tak musí postavit do čela speciální jednotky a hlavně přesvědčit Miu Krügerovou, slavnou vyšetřovatelku, aby se vrátila do služby. Podaří se mu to? Dokáže Mia Měsíční paprsek, jak jí přezdívají norská média, vyřešit případ plný symbolů a slepých uliček? Vrah si s detektivy evidentně pohrává a celé Norsko se může jen strachovat, že se v lese objeví další malý anděl..


Originální název: Viajo sola / I'm traveling alone
Série: Holger Munch & Mia Kruger
Autor: Samuel Bjørk
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Plus
Překlad: Eva Dohnálková
Počet stran: 382
Rok vydání: 2015
Klíčová slova: norská krimi
Přibližný doporučený věk: 18+


Nemá křídla, ale určitě je to anděl
Konečně mám volno od školy a čtu jak divá. A samozřejmě samé fantasy. Ale v tomto případě jsem udělala výjimku. Chtěla jsem se zase začíst do kvalitní detektivky a kniha V lese visí anděl se zdála jako dobrá volba. Tento norský bestseller mě navnadil nejen pár dobrými recenzemi a svým hodnocením, ale také svojí obálkou a tím, že to bude moje norská prvotina.
Holger Munch, policista, jež už dávno není v dobré kondici, i přesto své povolání vykonává stále dobře a je mu věrný. Stejně jako byl své manželce, bohužel, naopak už to nefungovalo. Jeho náročná práce rozvrátila jeho manželství a i po tolika letech mu to neodpustila ani jeho dcera. Nemá jí to za zlé a je rád, že aspoň občas může strávit ve společnosti své nejdražší vnučky.
Mia Krugerová, žena na pokraji svých sil, bývalá policistka, která nyní žije na osamělém ostrově, bere hromadu prášků, které zapíjí ještě větším množstvím alkoholu. Po tom zásahu, o kterém se pak mluvilo úplně všude, skončila u psychiatra a od policie se nadobro vzdálila. Teď už jen odpočítává dny do doby, kdy tento svět opustí nadobro.
Obě tyto hlavní postavy spolu kdysi pracovali. Mia byla nejúspěšnější policistkou ve svém oboru. Oslo ji zbožňovalo. Až do toho případu… Oba provázejí stíny minulosti a oba dva se zase mají sejít… Tentokrát v nejhorším případu, které Norsko kdy potkalo – zavražděná holčička visící na stromě v krásných šatičkách s aktovkou na zádech a s cedulkou okolo krku: Cestuji sama.
Mia na chvíli zapomene na své zmučené já prahnoucí po smrti a stává se součástí starého vyšetřovacího týmu. Tohle byl totiž jen začátek. V okolí Osla řádí sériový vrah. A do toho ještě ten starý nevyřešený případ... 
Musím říct, že na tolik postav a tolik dějových linií propletených dohromady jsem už dlouho nenarazila. Ze začátku jsem byla zmatená, protože autor odbočoval od hlavních hrdinů tam a onam. Najednou byla důležitá tato postava a pak zas támhleta. Ale po chvíli začalo vše zapadat na své místo. Krátké kapitoly a svižný styl vyprávění vás do příběhu vtáhne velmi rychle a než se nadějete, jste v půlce. Vypravěč je všudypřítomný, takže se dostáváte do mysli samotných vyšetřovatelů, ale také hlavních postav, jen ne vraha, ten vám zůstane skrytý až do samého konce, což je pro detektivky a krimi příběhy vždy velké plus. Autor vás dokáže i velmi snadno zmást, což se také cení. I přesto je tu ale jedno velké ale: pokud někdo bude tak pozorný a už bude mít několik podobných příběhů za sebou, nejspíš i toho tajemného vraha prokoukne. Možná mu nedojdou všechny důvody, ale samotné zjištění pak nebude takovým překvapením. Každopádně i tak klobouk dolů, pane Bjørku.
Kniha je všude opravdu velmi dobře hodnocená, ale já ji na pět hvězdiček ohodnotit opravdu nemůžu. Nacházela jsem tam body, které mi moc neseděly, jako by si je autor musel vymyslet na poslední chvíli, aby do sebe vše zapadlo. Některé vsuvky byly téměř zbytečné, protože příběhu nakonec stejně nic nedaly. Byly prostě prázdné. Na druhou stranu velkým plusovým bodem byly krátké kapitoly. To díky nim jsem měla knihu tak brzy přečtenou a díky nim mě do sebe příběh brzy vtáhl, i když se mi ze začátku moc nepozdával.
Závěrem: Samuel Bjørk určitě odvedl velmi dobrou práci. Jeho prvotina je napínavá, čtivá, občas má nádech bezcitnosti. Postavy jsou skvěle propracované a rozhodně si je díky tomu nebudete plést. Snadno si i po chvíli vzpomenete na postavu, o které byla předtím zmínka někde na začátku knihy. I  temnota je zde na svém místě a já byla ráda, že v ní ani trochu nepřevládá ten známý severský sexuální podtext. Ale přes všechny tyto kladné body mi v knize něco chybělo (občasné vykulení očí, žasnoucí pohled nad vyvrcholením,…). Po přečtení jsem rozhodně nepociťovala příval nadšení z opravdu dobré knihy. Spíše jsem měla rozporuplné pocity, jestli mám dát tři a půl nebo čtyři hvězdičky. Dávám čtyři. Kniha byla nadprůměrem, ale ne dokonalostí. Pokud máte ovšem rádi severské krimi, toto by vám v knihovničce nemělo chybět.

Hodnocení:

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství PLUS. 

Stefanie G.

4 komentáře:

  1. Knihu mám doma a jsem an ni docela zvědavá. Velmi kladná hodnocení mě dost nalákala, tak jsem docela ráda, že jsem ještě před čtením narazila na Tvou recenzi - ono je dobré v přístupu ke knize stát nohama pevně na zemi, člověk nebývá tak snadno zklamán :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuto knihu jsem se strašně dlouho chystala a pak mi při nákupu nějak vyklouzla, otevřela se na poslední straně a já přeletěla automaticky očima několik řádek, ze kterých jsem měla dojem, že tuším, jak se příběh vyvine. Tak jsem si knihu nakonec nekoupila a teď čekám, až pozapomenu.
    Jsem ráda, že vím, že nemám čekat nic, co by mě položilo na lopatky - protože to byla moje původní představa. Opravdu velice povedená recenze, díky!
    Přeji příjemnou neděli,
    K

    http://thebooktalkblog.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Povedená recenze :) O knížce slyším poprvé a nevypadá špatně :) Nejspíš se po ní v knihovně podívám a dám jí šanci :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak za sebe mohu říct, že velké zklamání. viz http://www.art9.cz/recenze-v-lese-visi-andel/

    OdpovědětVymazat