neděle 3. srpna 2014

Julie Garwood - Borec (RC)

"Můžete si vybrat, Peyton. Buď budete hrát na mé straně, nebo vás vyhodím. A nemyslete na to, že byste požádala o přeložení. To se nestane a rozhoduju tady já, ne vy."
"Co vlastně znamená, když říkáte, že mám hrát na vaší straně?"
"To přece víte. Abyste roztáhla nohy. Kdy budu chtít a jak často budu chtít."
- Borec, str. 57

Na Borce jsem se dívala hned, když Knihcentrum začalo nově spolupracovat s nakladatelstvím Oldag. Ani nevím, čím mě zaujal, ale bála jsem se, že jelikož patří do série, bude navazovat na předchozí díly. Po bližším prozkoumání se zjistilo, že nenavazuje, tak jsem se rozhodla knihu zkusit. Řekněme, že se z knihy vyklubal takový nadprůměr, ale více už v recenzi!

Peyton a její sestry zdědily Bishop´s Cove, malé luxusní přímořské rekreační středisko, ale dědictví je vázáno podmínkou: dívky musí provozovat středisko po dobu jednoho roku a vykázat zisk – teprve pak jim bude patřit. Peyton tato příležitost připadá lákavá a nadšeně studuje problematiku podnikání v tomto oboru. Brzy však tuto snahu začínají mařit události, jež ji čím dál víc ohrožují. Nehodlá se nechat zastrašit – než málem přijde o život. Teprve pak se obrátí na svého přítele a ochránce z dětství Finna MacBaina, jenž nyní pracuje u FBI, a žádá ho o pomoc. Existuje dost lidí, kteří nepřejí Peyton a jejím sestrám úspěch. Patří k nim jednak problematičtí příbuzní, ale také skupina developerů, kteří chtějí získat cenné reality pro sebe. Mimo podezření není ani Peytonin bývalý šéf, jehož kdysi obvinila z obtěžování a který se může chtít mstít. Vzájemná přitažlivost Peyton a Finna odvádí jejich pozornost od nebezpečné situace, ale hrozba neustává a zkušený muž zákona si uvědomuje, že přestože své lásce zachránil život už jedenkrát, bude to muset učinit znovu.

Originální název: Hotshot
Série: Buchanan-Renard (FBI)
Autor: Julie Garwood
Díl v pořadí: 11
Nakladatelství: OLDAG
Překlad: Magda Cindričová
Počet stran: 320
Rok a měsíc vydání: 2014/06
Klíčová slova: thriller, erotika
Přibližný doporučený věk: 18+
Knihcentrum: 299 Kč / online 233 Kč


Julie Garwood (*1946) se narodila v Kansas City v USA, kde také vyrůstala spolu se svými šesti sestrami a jedním bratrem. Během studií objevil Juliin literární talent jeden její učitel a doporučil jí, aby absolvovala roční kurs psaní. Výsledkem tohoto ročního snažení byla knížka pro děti a první historická novela Gentle Warrior. Ačkoli Julie ráda píše, nikdy neměla v úmyslu stát se autorkou na plný úvazek. Avšak její agent, poté co prodal její knížky pro děti a i historickou novelu, a vydavatel požadoval další romance, byl osud Julie zpečetěn. Jen do roku 2000, měla Julie na kontě 15 bestsellerů - historických romancí s více jak 30miliony prodaných kopií. Po tomto úspěchu se Julie (jako spousta jiných autorek) rozhodla, že teď se bude věnovat psaní románů ze současnosti. Julie se vdala za Gerryho Garwooda a mají spolu tři děti. Rodina žije v Leawoodu v Kansasu. [Databáze knih]

Trochu thrilleru a hodně erotiky
Musím se přiznat, že jsem od Julie Garwoodové ještě nic nečetla. Možná proto mám na knihu takový názor, jaký mám. Setkala jsem se s mnoha kladnými ohlasy a všechny mě překvapily. Já takový názor bohužel nemám…
Peyton se jako malé stala nehoda, která od té doby řídila celý zbytek jejího života. Nebo snad jen část. Sotva se s rodiči a svými sestrami nastěhovala do nového domku a oni pořádali uvítací večírek, spadla do bazénu a začala se topit. V tu chvíli ji zachránil sousedovic syn, který měl mít domácí vězení. Finn. Zdatný plavec, kterému sport pomáhal krotit svůj adrenalin. V tu chvíli Peyton neměla ještě ani tušení, že o několik let později pro ni bude právě tento mladík nesmírně důležitý.
Po celou dobu s ním udržovala kontakt alespoň v podobě děkovných psaní na své narozeniny. Někdy jí odepsal, jindy ne. Stal se z něj slavný Olympijský plavec a později agent u FBI.
USA
Je to právě o mnoho let později, co si Peyton shání práci jako recenzentka pokrmů a nabídka jí přijde až z dalekého Daltonu. Čeká ji stěhování a na novou práci se i přes tuto nemilou situaci těší. To ještě nemá tušení, že její šéf Drew Albertson je nechutný perverzní člověk, který si se sexuálním obtěžováním neláme hlavu a dokonce mu to prochází i u jeho ženy. Ve chvíli, kdy si uvědomí, že Peyton na jeho hrátky nepřistoupí a místo toho na něj ušila boudu, jde mladinké recenzentce doslova o život.
Po děsivé zkušenosti se vrací domů, kde naráží na svého zachránce a tak začíná koloběh lásky, nebezpečí a intrik. Albertson totiž i přes její útěk nechce nic nechat náhodě.
Příběh tak má dvě linie. První je zaměřená na to, co se odehrálo v Daltonu a pak je tu druhá, která se věnuje pozemku na Floridě, který Peyton na zkoušku dostala se svými sestrami od strýčka.
Musím říct, že celý děj a všechny scény mi přišly až příliš jednoduché. Už od začátku jsem věděla, co bude následovat a jak příběh skončí. Co jsem nečekala, byla spousta erotických zápletek, které pro mě ale nebyly až tak povznášející. (Vážně nesnáším slova jako „ztopořený“, „úd“, „žhnoucí“, „planoucí“„rozněcovat plamen" a podobně.) Navíc mi tyto scény přišly také dost nepravděpodobné.
Co mi chybělo, a co jsem od příběhu naopak očekávala, bylo napětí. Toho tam bylo opravdu málo.


Postavy
Austrálie
Co se Julii musí nechat, tak je jakž takž propracovaný příběh včetně postav. Kniha je psaná způsobem vypravování, takže se většinu času díváte na Peytoinu verzi, ale občas se dozvíte, co se děje i mimo její přítomnost. Na jednu stranu je to příjemné oživení. Navíc víc postav v tomto případě není na škodu a naštěstí jsem neměla ani problém s jejich zapamatováním.
Je tu Peytonino okolí, její rodina - rodiče a sestry Ivy a Lucy, strýček a otravná sestřenice, spolupracovníci z Daltonu i z Floridy. Finnovi kolegové a bratři. Nebo samotný okruh okolo Drewa Albertsona.

"Je tu nějaká bláznivá ženská a vyvádí. Sprostě nadává mně a Rogerovi, že jí nechceme otevřít bránu. Je to ta z fotky, a tak nemůže dovnitř, je to tak?"
"Jo, správně. Neotevírejte jí," vyzvala ho Lucy.
"Ano, madam. Ale jak se jí máme zbavit? Dělá tady strašný kravál. Slyšíte? V jednom kuse troubí."
Všichni pohledem hledali odpověď u Finna. Ten měl co dělat, aby se nerozesmál. "Cože?"
"Jsi agent FBI," připomněla mu Peyton. "Jdi a zastřel ji."
- Borec, str. 205

Pocity a doporučení
Setkala jsem se se slovním spojením od Katky Fojtů, že jsou Juliiny knihy „garwoodovsky naivní“. Musím s tím souhlasit, i když jsem žádnou další knihu nečetla. Nejspíš je to prostě autorčin styl. Já u něj ale hodně trpěla… Přiznám se, že jsem některé nadbytečné a zbytečné pasáže jen rychle prolítla. Kdyby v příběhu nebyly, vůbec by se nic nestalo.
Na druhou stranu musím říct, že mám takové tušení, že by Borec mohl oslovit nejen mladší generaci, která v současné době ujíždí na NA románech, ale i tu starší. Je to taková červená knihovna s mladší hrdinkou a o osm let starším mužem. Navíc je tu ta detektivní zápletka, nějaká ta akce a hlavně erotika. Pro mě to byla taková, tak trochu otravná, telenovela, kdy se hlavní hrdinka snaží změnit nemožné a vše se jí bez problému daří a vším proplouvá. Nakonec se dá ještě dohromady s láskou svého života.
Maďarsko
A to byla další věc… To neskutečné urychlení událostí, ten rychlý obrat a spád. Finnova postava mi nevadila, byl zajímavý a, dobře, řeknu to: neodolatelný. Ale následná změna, která přišla… To už nebylo nic pro mě. A abych nezapomněla, v knize se objevil klasický novodobý knižní mužský komplex, kterému Emma Hart říká caveman, neboli také slovní spojení: „Jsi moje.“ Fascinovalo mě to už v Krásné katastrofě, pokračovalo to v Hrej hráčem a v mnoha dalších knihách, a teď se to objevilo i v knize, ve které bych to rozhodně nečekala.
Jak mi Finn nevadil, z Peyton jsem byla naprosto nepříčetná. Ze začátku se zdála v pohodě, ale jakmile přišel Finn a něco se mezi nimi odehrálo, začala mluvit jen a jen o něm a o tom, jak by se na něj nejraději všude vrhala.
No… Asi bych své pocity shrnula jen do jednoho slova – jednoduché. I přesto vím, že mnoho z vás tento příběh ocení jako takovou uklidňující jednohubku s erotickou třešničkou navrch. Vždyť má tato kniha, probůh, na Databázi knih hodnocení 93%! (I když jen s osmi hodnoceními.) Na Goodreads už je hodnocení o něco nižší: 77%.
Komu knihu v závěru doporučila? Čtenářkám, které hledají jen něco na oživení letních večerů nebo hledají čtení k vodě. Také těm, kteří mají rádi NA žánr, protože Borec se tomu hodně podobá. A pokud  si smlsnete ještě navíc na takových těch jednodušších detektivních zápletkách, Borce si zamilujete, protože ten všechny tyto body splňuje. 



Hodnocení:
3,5 hvězdičky z pěti


Za recenzní výtisk velmi děkuji Knihcentru!

Stefanie G.


Anotace a obálka: Oldag
Ostatní obrázky: Goodreads

4 komentáře:

  1. Skvela recenze na dalsi knizku, kterou bych si rada precetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :) Mně moc nesedla, ale snad se ti bude líbit víc :)

      Vymazat
  2. Tez jsem knihu nedávno četla..a tušm že jsem jí dala i podobné hodnocení..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celkem jsem na ni byla zvědavá, ale prostě... Na mě to bylo moc jednoduché...

      Vymazat