pondělí 23. prosince 2013

Sarah Dessenová - Poslouchej!


MALÝ VÁNOČNÍ DÁREK :)
Konečně mám pro vás i recenzi na Poslouchej! od Sarah Dessen, na kterou jsem se chystala už dlouho. Jenže jsem pokaždé začala psát a vše vymazala. Tak to bylo asi třikrát, než jsem se rozhodla, že si knihu budu muset pročíst ještě jednou. Nepamatovala jsem si ji natolik, abych si byla jistá, že vám na ni můžu udělat recenzi. Teď jistota přišla a já můžu psát s čerstvými dojmy. Samozřejmě je rozdíl (ne vždy), když knihu čtete poprvé a pak podruhé nebo dokonce potřetí. A právě ten rozdíl jsem zaznamenala právě u této knihy. Každopádně nejdříve k nějakým faktům o knize, abyste si mohli udělat nějakou představu. 
Kniha Poslouchej! byla vydaná nakladatelstvím CooBoo roku 2012, má 333 stran, o překlad se nám postarala Jindra Horynová a odpovědnou redaktorkou byla Karolina Medková. 


Ještě vloni byla Annabel holka, co má úplně všechno – nebo aspoň tuhle roli hrála v televizní reklamě na Obchodní dům Kopf. Letos nemá nic. Nejlepší kamarádka Sophie ji opustila, rodinné štěstí ničí anorexie starší sestry a ve školní jídelně si není ke komu přisednout. Dokud nepotká Owena Armstronga. Vysoký, výrazný a hudbou posedlý Owen je polepšený mizera odhodlaný říkat lidem pravdu. Možná by Owen mohl Annabel pomoct vyrovnat se s tím, co se jí přihodilo tu noc, kdy se Sophií přestaly být kamarádky.


Sarah Dessen vyrůstala v Chapel Hill v Severní Karolíně. Promovala s vyznamenáním v oboru Kreativní psaní. U nás zatím vyšly dvě její knihy v češtině - Poslouchej! a Ukolébavka - a jedna ve slovenštině - Pravda o věčnosti, všechny knihy z nakladatelství CooBoo. Na bázi jejích prvních dvou knih byl zfilmován příběh Láskou praštěná (How to deal) roku 2003.




Linie děje

Linií je v tomto příběhu vlastně několik. Sarah se vyžívá v popisování situací ať se staly v minulosti, nebo se odehrávají právě teď. Hlavní děj se točí kolem Annabel a kolem toho, co se odehrálo na konci předešlého školního roku. Její nejlepší kamarádka Sophie se k ní obrátila zády a vzala s sebou i Emily. Prakticky celá škola se jí vysmívá. Annabel popisuje i to, jak se se Sophie vlastně skamarádily, a že díky ní přišla i o další nejlepší kamarádku - Clarke. A pak je tu Will Cash. Mladík, ze kterého Annabel naskakuje husí kůže. 
V jejím příběhu je ale i jedno světlo, které by jí mohlo pomoct, aby se zase cítila lépe. A tím světlem je Owen Armstrong. Kluk, kterého viděla pokaždé jen se sluchátky na uších.
Kromě této linie Annabel také vypráví příběh její sestry Whitney, kterou modeling zmohl natolik, že se stala anorektičkou, a nejstarší sestry Kristen, která si o Whitney jako první začala dělat starost. 

Postavy

Kromě Annabel, dívky, která prakticky jen snáší veškeré drama svojí rodiny a nejraději se zdrží jakýchkoli konfliktů a střetu názorů, tu máme Owena. Ten je Annabelin pravý opak. Říká, co si myslí, je upřímný, nikdy nelže a je posedlý hudbou. Owen je milým oživením celého příběhu. Je takovou jiskřičkou, na kterou se začnete těšit pokaždé, když se příběh stočí jinam.
Pak je tu taky Sophie, holka, kterou jsem nesnášela už od samého začátku! A to doslova. Prostě... Musíte si knížku přečíst, abyste pochopili... :) 
Přátelství mezi Annabel a Clarke mi bylo líto, protože Clarke představuje to jediné, co je vlastně úplně normální, v pohodě a obyčejné. Hned jsem si ji oblíbila.
Kristen a Whitney, Annabeliny sestry, jsou každá úplně jiná a obě tvoří doplňující příběh, který z knihy dělá ještě větší drama. 
Dalšími postavami jsou například Rolly, Owenův kamarád Emily, bývalá nejlepší kamarádka Annabel nebo Will Cash, kluk, ze kterého každá holka znervózní. 

Můj názor na knihu

Sarah má neuvěřitelný talent na popisování situací. Já jsem ten typ, co si spíš potrpí na konverzace. A někdy jsou popisy její až zdlouhavé. Ale tak mi to nejspíš nepřipadalo, když jsem knihu četla poprvé. Pamatuji si, jak jsem do ní byla začtená a nenechala se nikým rušit. Teď jsem občas některé pasáže přeskakovala. Nejen z důvodu, že jsem je znala, ale také proto, že už jsem chtěla vědět, co bude dál. 
Příběh člověka neuvěřitelně vtáhne do sebe. Bystrým čtenářkám neunikne, že s Annabel není něco v pořádku. Nejen, že se se Sophie pohádala, ale je v tom i něco víc. Hltala jsem každé slovo, když Annabel mluvila o své nejlepší kamarádce z dětství a okamžitě jsem si udělala svůj obrázek o Sophie. Z Annabeliny matky jsem byla občas neskutečně vytočená, ale jakmile přišly chvilky s Owenem, byla jsem zase na vrcholu blaha. :D Sama zbožňuji hudbu, ale ne tolik, jako on! Je neskutečné, kolik toho Sarah musela zjistit, aby mohla vytvořit takovou postavu, jako je právě Owen! 
A to samé platí i o terapii, kterou si prochází Whitney. Byla jsem fascinovaná její postupnou proměnou. A  i když jsem už dřív četla několik knih o anorexii, tento pohled byl zcela jiný. 
Občas jsem měla pocit, že Annabelinu mámu asi bude potřeba trochu... No probrat, aby si uvědomila závažnost určitých situací, protože ona je opravdu neskutečná! Ale k příběhu to patří. Bez ní by to nejspíš nebylo ono. 
Knihu rozhodně doporučuji! A to nejen těm, co mají rádi dramatické a nepřeslazené příběhy, ale i ostatním. Je to trošku jiný tak trochu romantický příběh, než by se zdálo z obalu a z názvu knihy. Musíte se připravit na drama a závažnější problémy, než je jen to, jak je hlavní hrdinka nešťastná, protože její hrdina má jinou holku. Tady to tak prostě není. Poslouchej! vás donutí k tomu, abyste se zamysleli. Zastavili se a Poslouchali...

Zajímavost

Kniha mi občas až příliš připomínala film Mluv (Speak) s Kristen Stewart v hlavní roli (podle mě její nejlepší role!), natočený podle knižní předlohy od Laurie Halse Anderson. Ano je tu rozdíl v tom, že Annabel není jedináček a doma se odehrává jedno drama za druhým, ale to je v Poslouchej jakoby tím druhým dějem, aby byl příběh delší a něčím "oživený". Jenže ta myšlenka mi knihu tak nějak kazila. Pokud jste film Mluv ještě neviděli, přikládám anotaci na ČSFD: 


Melinda Sordino je mladá dívka chodící do deváté třídy. Nyní začal nový školní rok. Je samozřejmé, že nikdo se na školu netěší, ale ona obzvláště. Všichni její přátelé se k ní totiž po té osudné noci otočili zády a dívají se na ni skrze prsty. Dokonce i její nejlepší kamarádky, s nimiž se přátelila už mnoho let. Melinda je otřesená zážitkem a snaží se na to zapomenout a žít dál, jenže nic nejde tak lehce. Vzpomíná na ten osudový den, ve kterém se to všechno stalo, a vzpomínky vyplouvají na povrch. Ve škole se s ní nikdo nebaví, Melinda se zhorší v učení. Nejstrašnější na tom však je to, že její rodiče nic netuší a myslí si, že je vše v naprostém pořádku. Chudák dívka marně hledá někde oporu.

Na knihu se teprve chystám, takže také přikládám jen anotaci z goodreads.com, jelikož ještě nebyla vydaná v češtině.

Melinda Sordino busted an end-of-summer party by calling the cops. Now her old friends won't talk to her, and people she doesn't even know hate her from a distance. The safest place to be is alone, inside her own head. But even that's not safe. Because there's something she's trying not to think about, something about the night of the party that, if she let it in, would blow her carefully constructed disguise to smithereens. And then she would have to speak the truth. This extraordinary first novel has captured the imaginations of teenagers and adults across the country.




Playlist

Nikde jsem oficiální playlist na youtube nemohla najít, tak jsem ho pro vás vytvořila. Je sestavený přesně podle písní, které Sarah Dessen uvedla na sarahdessen.wordpress.com. Snad se vám bude líbit :) Mně se líbí moc!




Quotes

Pst, Annabel, to jsem já... (str.81)

-

Vlezla jsem dovnitř a už jsem brala pás, že si ho zapnu, když mě zadržel. "Počkej! Ono je to trochu rozbitý," naznačil rukou, abych mu ho podala. Natáhl pás přese mě - a jak jsem si všimla ve velmi slušné vzdálenosti od mého těla. Pak vylovil zapínání pásu u sedadla, podržel ho v patřičném úhlu a zasunul do něj sponu pásu. No a potom vytáhl z postranní kapsy na dveřích kladívko.
Nejspíš jsem vypadala dost vyděšeně - DÍVKA, 17 LET, NALEZENA MRTVÁ NA ŠKOLNÍM PARKOVIŠTI - protože na mě nejdřív vrhl pohled, a pak řekl: "Jedině takhle to funguje." Klepnul třikrát kladívkem doprostřed spony a zatáhl za pás, aby zjistil, jestli to drží. - Owen a Annabel (str.88)

-

"Mallory," vložil se do toho Owen. "Nebuď posedlá značkou! Nejsi přece otrok!"
Mallory pustila svetr. "Owene Z plus Z."
Owen na ni kouknul do zrcátka a hlasitě si vzdychl. "Myslel jsem tím, Mallory, že mě trápí, jak moc ti záleží na značkovým zboží a materiálních věcech vůbec," řekl trochu sklíčeně.
"Děkuju," odpověděla. "To je od tebe hezký, ale víš, já módou žiju."
Podívala jsem se na Owena. "Z plus Z?"
"Změň a zlehči," objasnila mi Mallory. "Je to součást jeho Programu zvládání vzteku. Když řekne něco moc neomaleně, můžeš ho pořádat, aby to řekl jinak, protože se tě to dotklo." - Owen, Annabel a Mallory (str. 93)

-

Hlasitě vzdychl do telefonu, takže jsem měla v uchu vichřici. "Už bylo dost Jenny Reef. Teď mi odpověz na tohle: co říkáš na slaninu?"
"Slanina? Kterej song to byl?"
"To není song, to je jídlo! Víš, co je slanina? Vepřový, co na pánvi pěkně syčí a prská!" - Owen a Annabel (str. 171)

-

Nejdřív jsem nechápala. Pak jsem se znovu zadívala na televizi, kde se objevovaly ty dávné obrazy a došlo mi, že má pravdu. Ano, minulost ovlivňuje naši přítomnost i budoucnost. To, co máme, i milion dalších událostí, o nichž nevíme. Čas není něco, co se dá snadno rozdělit, neexistuje jasně daný prostředek, začátek nebo konec.I kdybych se stokrát chtěla odstřihnout od minulosti, stejně mě vždycky dostihne. Nemůžu ji zahodit. - Annabel (str.305) 



Hodnocení:
4,5 hvězdičky z pěti (původně jsem chtěla dát čtyři hvězdičky, jelikož si až moc dobře pamatuju příběh Mluv, ale pak jsem si vzpomněla, jaké pocity ve mně kniha zanechala, když jsem ji četla poprvé...)




Úryvky z knihy si můžete přečíst na stránkách CooBoo ZDE a pokud se vám recenze líbila a rádi byste si tuto knihu pořídili domů, můžete si ji objednat přímo ZDE. :) 

Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat