středa 9. září 2015

Morgan Matson - Léto na druhý pokus

“A thousand moments that I had just taken for granted- mostly because I had assumed that there would be a thousand more.”
- Second Chance Summer 
(Nemohla jsem najít úryvek v českém překladu, i když jsem se jím probírala od začátku, tak snad nevadí malá anglická vsuvka.)

Morgan Matson mě nadchla svojí prvotinou Amy a Roger: Na cestě. Proto jsem netrpělivě vyhlížela i její druhou knihu Léto na druhý pokus. A i když jsem ji měla doma jen pár dní po jejím vydání, k přečtení jsem se dostala až teď. Řekněme, že mě tak úplně nenadchla…  

Poslední léto, které by mělo trvat navěky… Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému. Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska. Nová kniha od Morgan Matsonové, autorky Amya Rogera: Na Cestě, vám zase zlomí srdce!

Originální název: Second Chance Summer
Autor: Morgan Matson
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 400
Klíčová slova: romantika, drama, YA
Přibližný doporučený věk: 15+
MEGAKNIHY.cz: 222 Kč
BUX.cz: 226 Kč

Drama? ano, prosím. 
Milostný příběh? Ne, děkuji.
Morgan Matson má skvělý dar vyprávění. Přišlo mi, že i kdyby mě příběh Taylor nevzal ani trochu, stejně bych četla dál, protože popisy a slovíčkaření byly prostě dokonalé. Nicméně kdybych si měla vybrat mezi Amy a Rogerem a Taylor a Henrym, vyhrála by Amy s Rogerem. Na tisíc procent. Proč? Protože Taylor a Henrymu něco chybělo…
Když se Taylor se svými sourozenci dozví tu smutnou zprávu o svém otci, vědí, že od teď bude vše jinak. Tohle léto bude jiné. Každý z nich měl každé léto předtím svoje plány, svoje aktivity a kroužky, ale tentokrát jej budou trávit všichni společně v Domě u jezera. Na místě, odkud Taylor před několika lety odjela bez vysvětlení a nechala tam jen tak svoji nejlepší kamarádku a svoji první lásku. Proto se jí na tohle místo nechce vracet. Ví, že to přinese moc vzpomínek. To ještě netuší, že na Henryho, na svoji první lásku, narazí sotva se v domě ubytují. A že to není ani trochu hezké a příjemné setkání.
Příběh Taylor je velmi jednoduchý. Žádné velké zázraky nečekejte. Ona a Henry mají minulost, která je provází všemi jejich nečekanými setkáními, které autorka jako by naplánovala na každém kroku. A když si je Taylor nucena sehnat práci na léto v klubu, není takovým překvapením, že tam narazí na svoji bývalou nejlepší kamarádku Lucy, před kterou před pěti lety také utekla.
Když se začtete, brzy si uvědomíte, že děj má tři hlavní linie, které tvoří celistvý příběh. První je současnost a to, co se odehrává u jezera, pak je ta, ve které je Taylořin otec nemocný a zbývá mu jen pár měsíců (- ta, ve které si občas popláčete), a na závěr je tu to, co se odehrálo před pěti lety. Za mě byla tahle část ze všech nejslabší. Rozhodně bych očekávala mnohem (mnohem) větší důvod, proč se Taylor jen tak sebrala a bez vysvětlení utekla. Tím mě autorka hodně zklamala. Navíc mě ani nepotěšila současnou dějovou linií a nově nalezeným přátelským/milostným vztahem mezi Taylor a Henrym. Skoro bych řekla, že mi to přišlo přeslazené a až příliš naivní a… nechám to otevřené, abyste si na to udělali svůj názor. Zato příběh, kde se Taylor doopravdy poznává se svým otcem na výjezdech za snídaní, či jen při jejich samotných konverzacích, ten byl dojemný. Hodně dojemný. Vlastně vás to svým způsobem ponaučí a otevře vám to oči. Krutě vám to vmete do tváře, že ani vaši rodiče tu nebudou napořád. A závěr knihy? Ten mě smetl jako obří vlna. Měla jsem štěstí, že jsem knihu dočítala ve chvílích volna v práci, takže jsem se emocím nemohla poddat tolik, jak by se mě zmocnily, kdybych knihu četla doma. (To bych jisto jistě brečela jak želva.) Jen proto mě kniha nakonec tolik vzala a já na ni nemohla přestat myslet.
Taylor mi jako hlavní hrdinka nepřišla ničím výjimečná. Je to prostě obyčejná holka se sklonem k utíkání, kdykoliv nastane těžší situace. Navíc, autorka si dala tu práci, aby její nevýjimečnost ještě pozdvihla – její sestra Gelsey je talentovaná baletka a její bratr Warren génius. A ani Henry na mě neudělal bůh ví jaký dojem. To už se mi víc líbil praštěný spolupracovník Elliot.
Takže jak to u mě nakonec s Létem na druhý pokus dopadlo? Pro mě to byl trochu nadprůměr. Očekávala jsem mnohem víc. Čekala jsem, že mě Morgan vtáhne do nového světa takovou rychlostí, že knihu do poslední stránky nebudu moct odložit. Jenže to se nestalo. Občas jsem dokonce některé odstavce přeskočila, jen abych se dostala k přímé řeči. I přesto si ale myslím, že je Léto na druhý pokus krásným letním čtením. A pokud netrávíte prázdniny u moře, ale u nějakého jezera na chatě, bude pro vás čtení o to víc autentické. Vím, že se mnohým čtenářkám bude kniha líbit. A vím, že mnoho z nich bude ke konci hledat kapesníčky. Protože ten závěr… Ten závěr je prostě jedinečný… 
Léto na druhý pokus vám dá jakýsi nový pohled na rodiče, i když si to třeba ze začátku neuvědomíte. A já jsem za tenhle pohled vděčná. Takže pokud budete hledat příběh plný emocí spojený s romantickou zápletkou, kterou pronásleduje duch minulosti, Léto na druhý pokus je jednoznačná volba. 

Hodnocení:

Stefanie G.

8 komentářů:

  1. Že by mě to nějak moc zaujalo, to se říct nedá, daleko víc by mě asi zajímala autorčina prvotina, tedy Amy a Roger: Na cestě. :) Ale nepopírám, že je ti zcela určitě ideální čtení na léto. :)

    P. S. Mohla bych se zeptat, jak jsi ke komentáři přidala možnost posílat oznámení o odpovědi na komentář? Sama to tam nemám a už jsem prozkoumala snad všechno, abych to nastavila... teda, takhle, to že se to tam nezobrazuje mně přes notebook, bych možná ještě pochopila, přece jen je to můj blog, ale bylo mi řečeno, že se to neobjevuje někomu dalšímu... akorát mě mate, že přes mobil to jde. Každopádně, pokud bys věděla, jak mi poradit, budu ti vděčná. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je, ale nemá docela pozitivní tématiku :D

      Ty jo, to já vůbec nevím :D Mám to tam už od začátku... Možná je to někde v nastavení? Fakt netuším :)

      Vymazat
  2. Z tvých slov mám na knížku poměrně stejný názor, no hodnocení jsem jí dala mnohem nižší. :D

    Úžasná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujii :) No já nad tím přemýšlela, ale nakonec jsem u toho nadprůměru zůstala... Přece jen se mi zas líbila víc, než knihy, kterým jsem dala hvězdičky 3 :D Ale už jsem začala uvažovat. že svůj hodnotový žebříček změním...

      Vymazat
  3. Z tejto knihy proste srší leto. Už dlho by som si ju chcela prečítať, ale keďže mi tak pripomína leto, zrejme si to nechám na budúci rok :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona to taky dělá ta obálka, nejen ta tematika léta u jezera :D Ale souhlasím, je to spíš letní čtení, ale nemá moc veselý příběh...

      Vymazat
  4. S odstupom času si myslím, že by som si tiež vybrala Amy a Rogera. Léto na druhý pokus je pekná knižka, len ako vravíš, niečo jej chýba. Záver bol pre mňa jednoznačne TOPKA. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, jak říkáš, závěr byl něco, na co se nezapomíná :) Ale těžko říct, jestli se k této knize někdy vrátím...

      Vymazat